Forsker: Ny lektieforskning bør tages med i skolereformen

Forsker mener, at ny forskning om lektier er nødvendig netop nu, hvor regeringen skal lave skolereform.

Ny norsk forskning viser, at elever, der får mange lektier for og går til mange prøver på skolen, får lavere karakterer.

Den forskning glæder ph.d og lektor Flemming B. Olsen på Syddansk Universitet. For han mener, at politikerne bør have den forskning in mente, når de udarbejder den nye skolereform.

- Det er glædeligt, at der kommer flere undersøgelser om netop lektier og tests, og her i Danmark har vi nogle enkelte undersøgelser, der peger i samme retning, siger Flemming B. Olsen.

Rutine i flere hundrede år

Han forklarer, at undersøgelserne viser, at de elever, der laver opgaver i undervisningentiden i stedet for at få lektier for derhjemme får hjøere karakterer og lærer mere.

- Lektier og prøver har været en rutine i flere hundrede år. Men det er på tide, at man kigger på, hvor givende det er for børnene. Derfor er det nødvendigt, at der kommer sådan noget forskning her, siger han.

Han mener, at politikerne bør kigge på forskningen.

- Der er mange elever, som bliver trætte af at gå i skole, fordi de får lektier for. Man bør kaste det op i luften og evaluere, om lektier er så udbytterige, som man tror nu, forklarer han.

Opgaver i skolen

Han har selv skrevet ph.d. om lektielæsning, og hans forskning viste, at eleverne havde glæde af at lave opgaver som en del af undervisningen i stedet for at få lektier for.

- Det er bedre at lave opgaverne i skolen, fordi mange elever måske glemmer det de har lært, hvis de først skal lave lektierne et par dage senere, forklarer han.

I undersøgelsen er elever fra 9. klasse, 10. klasse-elever og elever i 1.g blevet spurgt om, hvor ofte de har opgaveafleveringer, prøver, lektier og andre former for vurderinger af deres skolearbejde. Det har forskerne holdt op imod elevernes karakterer.