Tema Nordkoreas missiltrussel

Forsvarsministeriet blev advaret om nordkoreanske tvangsarbejdere

I mere end et år har Forsvarsministeriet kendt til anklager om nordkoreanske arbejdere på skibet Lauge Koch.

Indvielsen af søværnets nyeste skib Lauge Koch. En DR2 Dokumentar afslører nu, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge det nye skib. (Foto: Still billede DR2 Dokumentar)

Flere partier kræver en redegørelse fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen efter at en DR2 Dokumentar afslører, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge det danske forsvars nyeste skib på et værft i Polen.

Nu kan DR fortælle, at Forsvarsministeriet allerede for et år siden blev advaret om, at der var nordkoreanske arbejdere på værftet Crist, mens det danske skib blev bygget. Det viser en aktindsigt fra DR2 Dokumentar.

Advarsel om slavelignende forhold

Advarslen blev sendt til ministeriet få dage før krigsskibet blev navngivet under festlige forhold af den daværende forsvarsminister Peter Christensen (V).

Det var ikke skjult. Når repræsentanter fra danske virksomheder har besøgt værfterne, har det derfor været synligt for dem.

Maceli burdelski, professor ved gdansk universitet

Af aktindsigten fremgår det desuden, at Forsvarsministeriet var advaret om, at de nordkoreanske arbejdere på værftet har arbejdet under ”slavelignende forhold,” og at der et par år tilbage døde en nordkoreansk arbejder på værftet i forbindelse med en arbejdsulykke. En ulykke, der fandt sted, imens forsvaret fik bygget det nye krigsskib Lauge Koch på samme værft i Polen.

Advarslen kom fra Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) den 5. september 2016, på baggrund af omtale i udenlandske medier. På daværende tidspunkt var skibet ikke længere på det polske værft. Advarslen indeholder link til en artikel fra det norske medie Teknisk Ukeblad, der brugte vendinger som ”europæisk slaveskandale”, ”tvangsarbejde” og ”nordkoreanske slavearbejdere”.

Alligevel er der intet i aktindsigten, der tyder på, at ministeriet undersøgte sagen yderligere.

Kendt viden i Polen

Forsvaret har gennem hele forløbet haft kendskab til, hvilket værft i Polen skroget til krigsskibet skulle bygges på. Det ifølge den polske professor Marceli Burdelski været kendt viden i ti år, at der bliver anvendt nordkoreansk arbejdskraft på polske værfter i det område:

- Det var ikke skjult. Når repræsentanter fra danske virksomheder har besøgt værfterne, har det derfor været synligt for dem. De har ikke været et særligt sted isoleret af vagter, siger Marceli Burdelski, professor ved Gdansk Universitetet.

Det har været kendt viden i mere end 10 år, at nordkoranske arbejdere arbejde på skibsværfter. Sådan siger Marceli Burdelski, professor ved Gdansk Universitet til DR2 Dokumentar (Foto: Still billede DR2 Dokumentar)

Forsvaret har til DR2 Dokumentar oplyst, at de på deres kontrolbesøg på værftet bemærkede asiatiske arbejdere i kedeldragter. De tænkte dog ikke over eller undersøgte, om de arbejdede på det danske skib.

Karstensens Skibsværft, der er hovedleverandør på byggeriet af skibet, havde ifølge både dem selv og Forsvaret et dagligt tilsyn på værftet i Polen. De oplyser, at de heller ikke kendte noget til nordkoreanere.

Dette på trods af, at der i samme periode, som det danske krigsskib blev bygget, døde en nordkoreansk arbejder Chon Kyongsu på skibsværftet i Polen.

Han var i gang med at svejse skroget på et norsk skib, da der pludseligt gik ild i hans tøj, der ikke var brandsikkert. Chon Kyongsu døde efter at være blevet forbrændt på 95 procent af kroppen.

Efter Chon Kyongsus død foretog det polske arbejdstilsyn en undersøgelse af ulykkens omstændigheder. I undersøgelsesrapporten fra det nationale polske arbejdstilsyn fremgår det, dødsfaldet blandt andet skyldtes mangel på sikkerhedsforanstaltninger og brandfarlig påklædning. Det fremgår også, at Chon Kyongsu var ansat i det polske firma Armex til at udføre svejseopgaver på skibsværftet Crist.

Hverken dødsfaldet eller den efterfølgende rapport fra det polske arbejdstilsyn har henledt det danske forsvars opmærksomhed på de nordkoreanske arbejdere.

Hjort: ”Jeg har svært ved at se, hvad vi mere skulle kunne gøre”

- Det vil være helt skandaløst, hvis det virkelig er rigtigt, at der har været anvendt nordkoreansk tvangsarbejde i et EU-land som Polen, udtaler forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen i en skriftlig kommentar til DR2 Dokumentar.

Forsvaret har i sin kontrakt med Karstensens Skibsværft et afsnit der hedder ”Åben bog”. Det giver blandt andet mulighed for at bede om en liste over hvilke underleverandører, der har været med til at bygge skibet. Det har man dog tilsyneladende valgt ikke at gøre, hverken første gang Forsvaret blev advaret eller nu. Ligesom man heller ikke har undersøgt anklagerne lokalt i Polen.

I stedet valgte FMI at ringe til Karstensen, og bede dem ”indhente en bekræftelse” på at der ikke var brugt nordkoreanere i forbindelse med byggeriet. Hvilket skibsværftet så gjorde.

Forsvarsministeren mener ikke man kan undersøge sagen yderligere:

- Jeg har svært ved at se, hvad vi mere skulle kunne gøre for at undersøge påstandene omkring byggeriet af inspektionsfartøjet Lauge Koch nu her flere år efter, at skibet er færdigbygget. Ikke mindst i lyset af, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse først blev bekendt med påstandene et år efter, at skibet var blevet leveret fra det polske værft til færdiggørelse på Karstensens Skibsværft i Nordjylland.