GRAFIK Sådan fungerer selvkørende lastbiler

Digital radiokommunikation er hemmeligheden bag de selvkørende køretøjer.

(© DR Nyheder)

Danmark deltager i et EU-testprojekt med selvkørende lastbiler, der i dag kører fra Sverige til Holland via de danske motorveje.

I forsøget vil de selvkørende lastbiler køre på en snorlige linje uden den store hjælp fra chauffører, og de fungerer ved hjælp af digital radiokommunikation, såkaldt ITS-teknologi.

Der er chauffører i hver lastbil, men det er den forreste lastbil, der bestemmer hastigheden, og de øvrige lastbiler vil bremse automatisk, hvis den forreste gør.

Teknologien betyder, at lastbilerne automatisk kan holde en afstand til hinanden på kun 11 meter (0,5 sekunder), hvis de kører 80 km/t. Det er 33 meter mindre end sikkerhedsafstanden på cirka 44 meter (2 sekunder), som Færdselsstyrelsen normalt anbefaler ved den hastighed.

Den korte afstand mindsker vindmodstanden for lastbilerne, og det er flere fordele ved.

- Med den her teknologi kan man køre meget tæt på hinanden. Det betyder, at udnyttelsen af vejkapaciteten udnyttes mere, samtidig med at lastbilerne sparer brændstof, og det er både godt for vognmændene og miljøet, siger Andreas Egense, afdelingsleder hos Vejdirektoratet, som står bag den danske deltagelse i EU-projektet.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube