Hold ud: Sommerens sporarbejde bliver det sidste i mindst 10 år

Der er ifølge Banedanmark lys for enden af sporet for de pendlere, der torsdag blev ramt af meldingen om et nyt omfattende sporarbejde over den kommende sommer.

Til sommer vil pendlerne igen blive ramt af omfattende sporarbejde på Fyn og syd for København, fortalte Banedanmark torsdag. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Banedanmarks melding om endnu et pendler-forstyrrende sporarbejde over sommeren bliver fulgt op med noget, der - med krydsede fingre og diverse forbehold for dårligt kørevejr og uheld - minder om en garanti fra samme afsender.

- Når vi er færdige med sporarbejdet, så regner vi ikke med at skulle genere brugerne med det igen de næste 10 år. Det er det, der er udgangspunktet, siger Helle Schultz Jørgensen, der er byggeleder i Banedanmark.

Hun står for projektet på Køge Bugt-banen, der er en del af S-togsnettet i Storkøbenhavn, og understreger nødvendigheden af, at sporarbejdet bliver udført.

- Hvis vi venter, så bliver banen dårligere, og så kan det gå ud over sikkerheden, siger Helle Schultz Jørgensen.

Ud over selve sporarbejdet skal kørestrømsanlægget - herunder 2.000 master - udskiftes mellem Åmarken og Køge stationer, så det bliver mere sikkert og stabilt. Men det arbejde, som forventes afsluttet ved udgangen af 2017, vil ikke umiddelbart ramme pendlerne så hårdt, som sporarbejdet vil.

- Det skulle helst ikke komme til at forstyrre brugerne, og vi forsøger at forstyrre dem så lidt, som muligt, ved at lægge arbejdet om natten. Det kan være, at der blive små forsinkelser efter midnat, siger hun.

På Østfyn vil der være omfattende sporarbejde i Kr. Himmelfartsferien og i pinsen samt over otte uger til sommer. På en strækning på 17 kilometer skal hele sporet udskiftet, og der skal på andre strækninger skiftes sveller, underlag, og så skal 31 sporskifter erstattes.

Men så vil det ifølge Jan Rudebeck, byggeleder i Banedanmark med ansvar for det østfynske sporarbejde, vare en rum tid, inden der skal sporarbejdes igen.

- Jeg kan aldrig garantere noget, men der kommer formentlig til at gå 20 år, før sporene skal skiftes på grund af slidtage, siger Jan Rudebeck.

(Begrænset) pendler-optimisme

10-20 år uden planlagt sporarbejde på de to befærdede strækninger syd for København og mellem Nyborg og Odense - det må da kunne vække en smule glæde hos pendlerne, eller?

Jo, Kristian Jakobsen, der er talsmand for pendlerne på Køge Bugt-banen kan godt svinge sig op til en smule pendler-optimisme trods meldingen om sporarbejde til sommer.

- Det er en god nyhed, og det er endnu bedre nyhed, når vi får et nyt signalsystem. Så om tre år har vi en jernbanestrækning, der spiller, siger han.

Anne Fiber, repræsentant for pendlerne på Østfyn, håber, at Banedanmark kan leve op til meldingen og ser frem til en bedre togdrift, når sommerens sporarbejde er færdigt.

- Alt andet lige må det gøre noget godt. Der er flere steder, hvor togene må sænke farten, så forhåbentlig vil det give færre forsinkelser på strækningen mellem Odense og Nyborg, siger Anne Fiber.

(Foto: Grafik Mie Hvidkjær © DR Nyheder)

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube