Hver anden gymnasieelev føler sig stresset

Alt for mange elever føler, at arbejdspresset er for stort i gymnasiet. Det bekymrer elevorganisation, at hver anden føler sig stresset ifølge ny undersøgelse.

For mange lektier og for store krav til dem selv stresser de danske gymnasieelever, viser ny undersøgelse fra elevernes egen sammenslutning, DGS. (arkivfoto) (Foto: Gitte Gripping- DR Syd)

Jagten på de bedste resultater tynger rigtig mange gymnasieelever, der har svært ved at kapere det store arbejdspres, det kræver at gå på ungdomsuddannelsen.

Over halvdelen af gymnasieeleverne oplever at være stressede ofte eller dagligt, mens over 70 procent af eleverne føler, at den stressede hverdag går ud over deres koncentration.

Det viser en ny undersøgelse, som Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) har lavet blandt 5.000 elever.

Mindre fokus på arbejdspresset

Foreningens formand, Philip Lerer Dimsits, kalder tallene for stærkt bekymrende både for uddannelserne og for den generation, som han selv er en del af.

- Det er rigtig mange, der føler sig pressede, og føler de ikke har overskud til den hverdag de lever i. Jeg mindes ikke, man har set tal, hvor så mange føler sig så presset siger han til DR Nyheder.

Han mener, at det høje stressniveau hos eleverne skyldes en kombination af kravene fra uddannelsen, men også at for mange elever stiller for høje krav til dem selv, når de forbereder sig til undervisningen og skal aflevere skriftlige opgaver.

Og eleverne skal derfor blive endnu bedre til at tale med andre om, hvis de føler sig stressede og hvorfor, siger han.

- Og så skal vi have mindre fokus på arbejdspresset på uddannelsen, og at vi alle sammen skal være hurtige om at gennemføre og få de højeste karakterer. Der skal mere fokus på, at det er i orden at uddanne sig, bare fordi man gerne vil lære noget, lyder det fra elevformanden.

Handler for meget om karakterer og fremtidsmål

Philip Lerer Dimsits vil hverken give elever eller lærere skylden for, at de unge har svært ved at klare mosten i skolen, men siger, at helt generelt er det samfundets krav, som blandt andet stresser de unge rigtig meget.

- Vi oplever, at debatten om uddannelse er skærpet de sidste år. Det handler om at komme hurtigere igennem og få de højeste karakterer for overhovedet at komme ind på drømmestudiet bagefter. Eleverne skal vide, at det ikke altid handler om en karakter, eller hvad de vil i fremtiden, siger han.