Karantæne til københavnske bycykler: Styret drejer for lidt

Styret kan kun dreje 49 grader og ikke de påkrævede 60 grader på bycyklerne.

I 2013 blev "verdens bedste by- og pendlercykel", som den blev kaldt, præsenteret af daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF). (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Styret på de københavnske bycykler lever ikke op til kravene.

Derfor bliver bycyklerne sat ud af drift, indtil alle cykler har været på værksted og fået skiftet styret.

Det skriver fonden bag bycyklerne, By- og Pendlercykelfonden, i en pressemeddelelse.

Ifølge de tekniske ISO-standarder skal styret kunne dreje 60 grader til hver side. Men bycyklernes styr kan kun dreje 49 grader, hvilket ifølge fonden er i strid med de erklæringer, fonden har fået af leverandøren.

- Brugernes sikkerhed er vigtigere end alt andet. Derfor vælger vi at suspendere driften, indtil vi har overblik over problemet – og ikke mindst planen for at få det løst, siger Nikolaj Bøgh, formand for By- og Pendlercykelfonden.

Fonden ved ikke hvor lang tid, det tager at ordne styrene på alle 1.860 cykler, men det bliver leverandørerne, som skal betale for at få udskiftet reservedelene i styret. Noget der tager cirka en time per cykel.

De nuværende 1.220 abonnenter på cyklerne vil blive kompenseret for den tid, cyklerne er utilgængelige.

Ifølge formanden for fonden har cyklerne aldrig været farlige at køre på.

Cyklerne koster 88 millioner kroner over otte år med både etablering og drift.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube