Kritik af Banedanmark: Gjorde for lidt for at undgå dødsulykke

Fem gange advarede lokoførere om farlig jernbaneovergang, før 15-årig blev dræbt af tog.

På Tjæreborg Station er der blevet sat ekstra skiltning op, der advarer om gennemkørende tog efter en dødsulykke.

I august døde en 15-årig dreng, efter han var blevet ramt af et tog på Tjæreborg Station.

Ulykken kunne måske være undgået, for Banedanmark er fem gange i løbet af de sidste fem år blevet advaret om sikkerheden på netop denne jernbaneovergang.

Det er sket, når lokomotivførere har indrapporteret såkaldte nærvedsulykker, som betyder, at personer var tæt på at blive ramt af forbikørende tog.

Viceborgmesteren i Esbjerg Kommune mener ikke, at Banedanmark har taget advarslerne seriøst.

- Det er tragisk med fem episoder, hvor man kunne have reagere. Der skule en tragisk ulykke til, før der skete noget. Det kunne måske være undgået, hvis man havde taget fat på det tidligere. Jeg synes, det er skræmmende viden, der er kommet frem, siger viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Redegørelse endt på ministers bord

Det er i en redegørelse sendt til transportminister Ole Birk Olesen (LA), at det fremgår, at der har været fem nærvedsulykker på Tjæreborg Station.

Redegørelsen kommer i kølvandet på dødsulykken på stationen samt en lignende episode på Bred Station på Fyn to uger før, hvor en 17-årig dreng blev dræbt.

... nu hvor der har været en ulykke, så er det i hvert fald tidspunktet, hvor vi bør gøre alt for at forhindre det.

Martin Harrow, chef for Kvalitet og Sikkerhed i Banedanmark

I alt skriver Banedanmark i redegørelsen, at der de seneste fem år har været 105 tilfælde, hvor personer var i fare på jernbaneovergange rundt om i landet.

Og som følge af redegørelsen har Banedanmark ifølge JydskeVestkysten nu sat gang i en proces med at risikovurdere samtlige stationer med perronovergange.

Banedanmark siger til DR Nyheder, at man har taget sikkerheden alvorligt, og at forholdene løbende er blevet vurderet, når en lokomotivfører har indrapporteret en mulig sikkerhedsrisiko.

- Vi reagerer faktisk hver eneste gang, vi ser de her hændelser. Vi følger op på dem og vurderer, om sikkerhedsniveauet er i orden hver eneste gang, siger Martin Harrow, der er chef for Kvalitet og Sikkerhed i Banedanmark.

Han påpeger, at Banedanmark i sagen på Tjæreborg Station ikke gjorde mere for at øge sikkerheden, fordi undersøgelser løbende ikke påviste et behov for det.

- Vi har reageret efter de oplysninger, der har været til stede ved de enkelte hændelser, og nu hvor der har været en ulykke, så er det i hvert fald tidspunktet, hvor vi bør gøre alt for at forhindre det, siger Martin Harrow.

'Ekstra skilte ikke nok'

Efter dødsulykken i august og en henvendelse fra Esbjerg Kommune har Banedanmark nu sat ekstra skilte op på Tjæreborg Station. Og så har Banedanmark lavet køreplanen om, så der ikke kommer et gennemkørende tog forbi stationen, når der kommer passagerer over perronen.

Men viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V) mener ikke, at de tiltag er nok. Og de burde ydermere være kommet langt tidligere.

- Banedanmark må have vurderet, at det ikke var nødvendigt, men det er jeg så fuldstændig uenig i. Der kunne gøres mange småting for at forbedre sikkerheden her på Tjæreborg Station. Og det synes jeg, man kunne have taget fat på før.

- Jeg synes ikke de tiltag, der er gjort, er nok. Det optimale ville være en tunnel under banelegemet, men det er en dyr og langsigtet løsning, siger viceborgmesteren.

Havarikommissionen er stadig i gang med at undersøge dødsulykken på stationen.

Enhedslisten og Radikale Venstre vil ifølge JydskeVestkysten nu diskutere de farlige perronovergange i Folketingets Transportudvalg.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger til avisen, at han først afventer risikovurderingen fra Banedanmark, før han vil drøfte sikkerhedsforholdene pa stationer med perronovergange med Folketingets partier.

Risikovurderingen ventes at være klar ved udgangen af 2017.