Læger og sygeplejersker bliver utrygge når de selv er i behandling

Når sundhedspersonale oplever systemet som pårørende eller patient, går det op for dem, hvor mange fejl der er, viser en ny rapport.

Dårlig dialog mellem patienter og sundhedspersonale fører til fejlbehandling, konkluderer en ny rapport. (arkivfoto). (Foto: scanpix/corbis RF © DR)

Dialogen mellem patienter og læger på landets sygehuse er så dårlig, at det kan føre til fejl.

Det går op for læger og sygeplejersker, når de selv eller et familiemedlem pludselig havner i hospitalssengen i den danske sundhedssektor.

Det viser en ny rapport, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed har udarbejdet i samarbejde med TrygFonden, og som bliver offentligggort i dag.

En af dem, der deltager i rapporten, fortæller, hvordan et familiemedlem i en arbejdsulykke fik skåret fingeren halvt af. To læger på skadestuen konkluderer, at fingeren skal amputeres, men på baggrund af sin sundhedsfaglige viden, fik deltageren tilset familiemedlemmet hos en håndkirurg.

- Han har sin finger i dag, siger den pågældende deltager i undersøgelsen.

- Det er meget beskæmmende

Historien er blot en blandt mange. En del sygeplejersker og læger ser fejlene klart, når de selv prøver kræfter med systemet som patient eller pårørende.

Undersøgelsen er lavet blandt sundhedspersonalet på Sygehus Lillebælt og hospitalerne i Hvidovre og Aalborg.

Her fortæller sundhedsperonalet blandt andet, hvordan de selv måtte sørge for at få væske nok og den rigtige medicin.

Resultaterne af undersøgelsen er nedslående læsning, mener Lars Engberg, formand for interesseorganisationen Danske Patienter.

- Det er selvfølgelig meget beskæmmende, at man nærmest skal iføre sig kittel og udgive sig for at være læge eller sygeplejerske for at få den behandling alle patienter burde have, siger han.

Sygeplejerske ærgrer sig over behandlingsforløb

En anden af dem, der har prøvet kræfter med det danske sygehusvæsen som pårørende, er sygeplejerske Tina Lynge. Sidste år blev hendes far opereret for endetarmskræft, hvilket blev en øjenåbner for hende.

- Der var mange oplevelser, hvor jeg tænkte, hvor er det bare ærgerligt, at det er sådan, fortæller hun.

Blandt de situationer, hun har i erindringen, er øjeblikket, da hendes far skal have en sonde op i næsen. Det gør ondt, og derfor henter en sygeplejerske noget medicin til ham.

Hentede forkert medicin

Men Tina Lynge opdager, at det ikke er smertestilende medicin, der bliver hentet, men i stedet antipsykotisk medicin.

- Jeg bliver virkelig bekymret for, hvad er det, de har gang i.

Fordi Tina Lynge selv er sygeplejerske, får hun afværget, at faren får den forkerte medicin.

Efter situationen har hun flere gang tænkt over, hvad der var sket, hvis ikke hun havde været til stede den pågældende dag.

- Det gjorde mig rigtigt, rigtigt utryg.

En anden undersøgelse viste i sidste uge, at hver fjerde adspurgte patient og pårørende har spørgsmål og bekymringer, som de ikke får talt med personalet om.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube