Lille indsats styrker små børns sprog

To gange 30 minutters sprogaktiviteter i 20 uger kan forbedre små børns sprog gevaldigt. Bedre sprog giver bedre skolegang - og bedre læsere.

En lille indsats på to gange 30 minutter om ugen kan forbedre små børns sprog gevaldigt. Det kan for eksempel være med vendespil eller rimespil. (© Colourbox.)

Der skal ikke meget til at hive de mest sprogsvage børn op på et niveau, der gør dem helt klar til ti år i den danske folkeskole.

Det viser et stort forskningsprojekt, som Center for Børnesprog på Syddansk Universitet står bag.

13.000 børn i 14 kommuner er to gange om ugen i 20 uger blevet udsat for en målrettet indsats for at få sproget hævet.

Resultatet viser, at børnene kan tilegne sig mellem 27 og 57 procent mere læring end børn, der ikke deltager i sprogaktiviteter.

- Det er pædagogerne, der har lavet arbejdet ude i børnehaverne. Men det, som vi har givet pædagogerne, er nogle redskaber til at tale mere interaktivt med børnene, til at få dem sprogligt på banen. Det har vi gjort dels med aktiviteter omkring boglæsning og dels ved sprogaktiviteter omkring forskellige lege, de har i forvejen i børnehaven, som vendespil og sådan noget, fortæller Anders Højen, lektor hos Institut for Sprog og Kommunikation på SDU til DR Nyheder.

Dårligt sprog giver dårlig skole

- Det betyder, at de rammer skolen med et bedre sprog. Børn har til alle tider lært sprog. Men når man rammer skolen med et dårligt sprog, kan det være læsningen ikke kommer på plads, og de her tidlige forsinkelser i et skoleforløb kan betyde, at rigtigt mange kommer ud uden gode funktionelle læsefærdigheder, og det kan vi ikke leve med, siger Anders Højen.

Anders Højen fortæller, at "rigtigt mange ikke har et godt sprog". Men det kan der altså rimeligt nemt og rimeligt billigt laves om på.

- I det hele taget skal vi have lanceret et koncept, som vi kalder "Vi lærer sprog". Vi skal simpelthen have mere fokus på sproget, så antallet af børn, som slipper gennem børnehaven med et rigtigt godt sprog, stiger, siger Anders Højen.

Disse kommuner var med

13.000 børn fra disse 14 kommuner deltog i forsøget, der har forbedret børnenes sprog gevaldigt:

Faaborg-Midtfyn

Favrskov

Guldborgsund

Holstebro

Odense

København

Aabenraa

Faxe

Gentofte

Halsnæs

Lejre

Rudersdal

Skive

Bedst når pædagogen selv styrer

- Vi har rigtigt mange data, og vi har målt sprog og mange andre ting. Nu skal vi dykke ned i, hvad det er, som har givet en særligt stor effekt, og det er det for eksempel største effekt i indsatsen, hvor pædagogen selv har styrepinden og styrer indsatsen, fortsætter han.

Forskningsprojektet er støttet af Det Strategiske Forskningsråd og Socialstyrelsen med 24 millioner kroner og er gennemført i samarbejde med internationale forskere, Rambøll, Teknologisk Institut, og de deltagende daginstitutioner og kommuner.

Udgangspunktet for projektet har været at afprøve to typer sprogforløb i de danske børnehaver.

Det ene kaldes SPELL, det andet hedder Fart på Sproget.

Begge går ud på, at børn og pædagoger indgår i en dialog med et læringsmål for øje. Læringsmålet kan for eksempel være at genkende ord, der rimer eller at forstå forskellen på ord og billeder.

I SPELL er grundlaget for dialogen oplæsning fra en billedbog, mens det i Fart på Sproget er en legeaktivitet som for eksempel at spille vendespil. Tidsrammen er 30 minutter to gange om ugen i 20 uger.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube