Live-musik sælger som aldrig før

Omsætningen på live-musik er steget med 25 procent på bare fire år, viser en opgørelse.

"Man står tæt sammen og hører noget sammen", siger festivalgænger Tobias Dahlerup. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Scanpix)

Med en fadøl i hånden strømmer den direkte musik gennem højtaleren og lander ud over publikum. En lykkefølelse, som kun live-koncerten kan frembringe.

- Adrenalinen pumper, man har en vild gejst, det sker lige foran dig, så du ved, at det hele kommer til at blive fedt, siger Tobias Dahlerup, der igen i år er på vej til Roskilde festival.

Oplevelsen af at stå til en live-koncert er blevet mere populær end nogensinde blandt musikglade danskere.

Siden 2012 er omsætningen på live-musik i Danmark steget med 25 procent. Bare fra 2015 til 2016 steg omsætningen for live-musik med 13 procent. Det viser den årlige rapport fra Rambøll, som er bestilt af musikbranchen.

Fremgangen vækker glæde hos direktør i komponisternes rettighedsorganisation, Koda, Anders Lassen.

- Det er jo vidunderligt at se, at det går fremad i musikindustrien. Vi har lige haft en periode, hvor det har set skidt ud, men nu er der vækst igen, siger Anders Lassen.

Flere festivaler end før

De seneste år er der også sket en markant stigning af nye musikfestivaler, der popper op rundt i landet. Og ifølge Anders Lassen er det netop på de mere end 200 festivaler, at man finder en af grundene til, at live-omsætninger stiger.

- Der er langt flere koncerter og festivaler, og festivalerne er også blevet større. Folk går ud og bruger flere penge, hører mere musik, køber flere øl, flere sodavand og flere pølser. Så alt i alt er det jo godt for musikken, men det er især også godt for hele samfundet, siger Anders Lassen.

Ifølge Jakob Brixvold, som er er sekretariatschef i interesseorganisationen Dansk live, er vi blevet mere sultne efter særlige oplevelser.

- Det afspejler, at os forbrugere vil have den unikke kvalitetsoplevelse, og det får man i livemusikken, siger Jakob Brixvold.

Sammen til koncert

Når man er til koncert får man en oplevelse sammen med vennerne, og det spiller også en rolle, når man vælger at købe billet til en live-koncert.

- Det er måske den største fællesskabskultur vi har, og på den måde er det fantastisk at se, hvordan det kan samle folk, siger Jakob Brixvold.

Som regel tager man derud med vennerne, hvor man har en fest sammen. Selv med mennesker, du ikke kender, får man en oplevelse.

Tobias dahlerup, festivalgænger

Spørger man nogle af festivalgængerne på årets Roskilde Festival, så er det i høj grad også fællesskabet, koncertoplevelsen lokker med.

- Man står tæt sammen og hører noget sammen. Som regel tager man derud med vennerne, hvor man har en fest sammen. Selv med mennesker, du ikke kender, får man en oplevelse, siger Tobias Dahlerup.

Hos Dansk Musikerforbund glæder man sig over den positive udvikling, men overskuddet bør fordeles mere ligeligt. lyder det.

- Man kunne godt ønske sig at nogle af de penge fandt frem til musikernes lommer, end de gør, siger konsulent i Dansk Musikerforbund Mikael Højris.

Streaming runder en milliard kroner

Rambølls opgørelse viser også, at streaming af musik i 2016 runder en økonomisk milepæl. Danskerne har streamet musik for en milliard kroner. Og det glæder Dansk Musikerforbund.

- Det er jo et fantastisk tal, siger Mikael Højris.

Ifølge Mikael Højris kan omsætningen være et udtryk for, at folk lytter til meget forskellig musik, som de køber gentagne gange. For eksempel blev LP’er fra 1970’erne købt igen, da de udkom på CD. Og nu bliver de igen købt via streamingtjenester.

- Den store eksplosion kommer af, at hele musikhistoriens bagkatalog er blevet aktiveret. Super godt for pladeselskaberne og musikerne, siger Mikael Højris.

Men selvom det går godt, er der stadigvæk plads til forbedring, lyder det fra Koda.

- Det er stadigvæk billigt, at man for 99 kroner om måneden kan få adgang til al musik, så vi vil gerne have prisen op. Vi vil ikke stoppe ved en milliard. Vi vil se den gå videre op, siger Anders Lassen.