Major om antal F16-flyvetimer: Danmark har højst to skud tilbage i bøssen

Danske F16-fly har et begrænset antal flyvetimer tilbage, viser nye tal. Det kan få betydning for Danmarks internationale engagement, mener major og forsker.

Danske F16-fly ses her i Kuwait, hvor flyene sidste år deltog i aktioner mod terrorbevægelsen Islamisk Stat (IS). F16-flyene er i øjeblikket trukket hjem, men det planlægges, at de skal af sted igen. (Foto: Pressebilleder fra Flyvevåbnet © Scanpix)

Snart skal kredsen af partier bag forsvarsforliget vælge nyt kampfly. Men indtil det nye fly er leveret og kampklar, er Danmarks forsvarsevne og mulighed for deltagelse i internationale missioner helt afhængig af det aldrende F16-fly.

Og F16 kan meget vel komme på prøve i de næste par år, viser nye tal.

I et svar til Folketingets Forsvarsudvalg skriver Forsvarsministeriet, at Danmarks i alt 44 F16-stel tilsammen nu kun har omkring 54.200 flyvetimer tilbage i sig.

Hvis der bliver truffet en beslutning om køb af nyt kampfly inden sommerferien, er der ifølge redaktør af nytkampfly.dk, Andreas Krog, som minimum fem år til, at de nye kampfly er klar til at kunne aflaste F16.

- Det er interessant at se, at der er så få timer tilbage på stellene. Hvis man så regner frem med, hvor mange år det kommer til at tage, inden vi har de nye fly, så er det også bemærkelsesværdigt, siger han.

Af folketingssvaret fremgår det, at de danske F16-fly hvert år flyver mellem 6500 og 8500 timer. Alt i alt svarer det til mellem 32.500 og 42.500 timer i de næste fem år, udregner Andreas Krog på nytkampfly.dk.

Når de fem år er gået, vil der derfor kun være mellem 11.700 og 21.700 flyvetimer tilbage i F16-flyene, mens nye kampfly langsomt overtager opgaven.

Færre timer til internationale missioner

Der er allerede truffet politisk beslutning om, at danske F16-fly snart skal på vingerne igen i kampen mod terrorbevægelsen Islamisk Stat.

Men ifølge major og Ph.d. ved Forsvarsakademiet, Jacob Barfoed, så betyder det tilbageværende antal af flyvetimer, at der nu kun er et begrænset antal af internationale missioner tilbage i de danske F16.

- Hvis der er seks til otte års levetid tilbage i flyene, så kan man regne ud, at der kun vil være plads til én - maks to - udsendelser mere udover den, vi lige har besluttet, siger han.

Alternativt kan politikerne dog udsende et mindre bidrag eller skære ned på det antal timer, som flyene er på vingerne under en international mission, understreger Jacob Barfoed, som selv tidligere har fløjet danske F16-missioner i udlandet.

- Hvis der er to skud tilbage i bøssen, og vi bruger det ene nu, så er det, hvis man kører fuld intensitet. Men hvis vi vælger at sige, at vi ikke kører fuld intensitet, så kan man måske strække det og godt udsende en tredje gang, siger han.

Så hvis politikerne vælger at bruge efterbrænderen og lave store missioner som i Irak og Libyen, er der højest to udsendelser af et års varighed og samme intensitet tilbage i flyene, hvis man samtidig skal sikre nok timer til træning, overvågning og suverænitetshåndhævelse på de hjemlige bredegrader, vurderer han.

Enhedslisten: Bombemissioner har forkortet flyenes levetid

Hos Enhedslistens forsvarsordfører, Eva Flyvholm, som har stillet spørgsmålet om F16-flyenes flyvetimer til forsvarsministeren, lyder det, at folketingssvaret bekræfter partiets anelser om flyenes kapacitet.

Derfor skal F16 ifølge partiet fra nu af kun bruges til at håndhæve dansk luftrum.

- Jeg mener, at vi bør begrænse os til at bruge F16 til nationale opgaver, siger Eva Flyvholm.

Enhedslisten har længe været kritiske over for Danmarks krigsindsats i blandt andet Libyen og seneste i Irak.

De nye tal tages derfor af Eva Flyvholm som et tegn på, at Danmarks F16-styrke er blevet overstrukket af de internationale missioner.

- De her tal viser, at vi har brugt for mange timer til at bombe ude i verden siden 2009, og at det har forkortet flyenes levetid markant, siger hun.