Nemmere emballage er en god forretning

Brugervenlig emballage, som er nemmere at åbne, skal komme både virksomheder og forbrugere til gode.

En baconpakke som den her kan være svær at åbne. Men i fremtiden kan det blive lettere. (Foto: DR- Johnny Krone)

Det skal fremover blive nemmere for danskerne at åbne pålægspakken eller juicekartonen. Det er dog ikke kun forbrugerne, der vil komme til at nyde godt af mere brugervenlig emballage. Det kan vise sig at være en god forretning for virksomheden.

16 procent af forbrugerne vælger nemlig et konkurrerende produkt, hvis de har dårlige erfaringer med emballagen. Det oplyser Birgitte Geert Jensen, som er lektor på arkitektskolen.

- Det et stort antal at miste som producent, hvis man vil have solgt sine varer, og så skal man huske, at der er 700.000 mennesker i Danmark, der på en eller anden måde er ramt af gigt, og det er jo et væsentligt tal at gå glip af, siger hun.

En øjenåbner
Birgitte Geert Jensen har været med til at forske i emballage som en del af et fire år langt projekt, der har haft fokus på mere brugervenlig emballage, især for ældre og funktionshæmmede. Teknologisk Institut og Arkitektskolen Aarhus står bag projektet, men har haft en række partnere herunder gigtforeningen, men også deltagere fra det private erhvervsliv som for eksempel Tulip.

- Det har været en øjenåbner for os, at 16 procent af kunderne rent faktisk fravælger produkter, udelukkende fordi at emballagen er svær at åbne. Det er et sted, hvor man kan give forbrugerne en bedre oplevelse, men der er selvfølgelig også god forretning i det, hvis vi er en af de virksomheder, der kan levere emballage, som de 16 procent gerne vil have, siger Rune Jungbjerg Pedersen, som er kommunikationschef i Tulip.

For Tulips vedkommende har projektet indtil videre resulteret i en ny indpakning til deres produk Pålækker med en ny pil, der viser vej til en større gribeflade endt tidligere. Desuden er folien ikke svejset ligeså solidt, så pakken er nemmere at åbne.

- Man skal også huske på, at vi lige nu er udsat for den grå tsunami, der kommer skyllende ind over os. Vi bliver flere og flere ældre og dermed også flere købere, der er ældre. Derfor bliver virksomhederne nødt til at se i øjnene, at de bliver nødt til at gøre noget ved problemet, siger Birgitte Geert Jensen med henvisning til at især kvinder over 50 taber meget muskelmasse.

Konference i Aarhus

Arkitektskolen Aarhus og Teknologisk institut mødes torsdag i Aarhus med producenter, virksomheder og interessegrupper som kulminationen på det fire år lange forskningsprojekt.

- Det her projekt og konferencen er for alle parter, men producenterne er begyndt at se det her som et sted, hvor man kan sætte ind markedsmæssigt. Vi har fundet ud af gennem projektet, at folk fravælger emballage, der ikke er nem at åbne, og det kan jo mærkes på pengepungen, siger Birgitte Geert Jensen

Forskningsprojektet har blandt andet resulteret i hjemmesiden www.brugervenligemballage.dk, hvor virksomheder og emballageproducenter kan få gode råd til at forbedre sin emballage.

Hos Tulip fortryder man bestemt ikke, at man har deltaget i projektet.

- Vi har fået rigtig meget ud af projektet. Idéen er at vi skal bruge vores nye viden og brede den til en lang række produkter. Vi er en stor virksomhed, der producerer mange produkter til mange forbrugere i hele Europa. Projektet har indtil videre udmøntet sig i den nye Pålækker-pakke, og den er vi rigtig tilfredse med.

Hver femte oplever problemer

Hos Rynkeby har man også oplevet problemer, og derfor har de også bedt om hjælp fra forskningsholdet fortæller Birgitte Geert Jensen.

- Rynkeby kæmper med deres juicekartoner. Det er ligesom med mælk, det er ligegyldigt om det er den gamle måde eller den nye med skruelåg, der er for lidt plads at få fat på og det kræver ret stor styrke, fortæller hun, men kan ikke afsløre, hvordan den nye karton kommet til at se ud.

Grundlæggende er det vigtigt med større gribeflade, bedre visuel kommunikation og at forbedre styrken i forhold til, hvor mange kræfter man skal bruge på at åbne produktet.

En undersøgelse fra Teknologisk Institut viser, at almindelige danskere ofte har svært ved at åbne emballage. 20 procent af raske danskere oplever problemerne mindst en gang om ugen, og hele 55 procent af danskere med funktionsnedsættelse som eksempelvis gigt har besvær med at åbne emballager dagligt.

Forskningsprojektet er finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Projektets partnere er Teknologisk Institut, Arkitektskolen Århus, Emballage Industrien, Plast Industrien, SPT, DI Fødevarer, Gigtforeningen og Tulip.