Nyt Facebook: Alt ændrer sig snart

Der er store forandringer på vej på Facebook for de tre millioner danskere, der bruger det sociale netværk. Siden får nemlig nyt udseende. Se her, hvad der ændrer sig.

Facebook ændrer snart udseende. Torsdag aften præsenteres det, hvordan det kommer til at se ud.

Du ved, hvordan det ser ud - og tænker ikke over, hvordan du bruger Facebook.

Men det skal du snart til. For Facebook er på vej med et helt nyt udseende.

Torsdag aften kl. 19 dansk tid har virksomheden inviteret til pressemøde i hovedkvarteret i Menlo Park i Califonien.

Her vil virksomheden afsløre et redesign af nyhedslisten (newsfeed), du ser, når du logger på Facebook. Og sandsynligvis bliver udseendet på mobilapplikationen også ændret.

Tidligere har siden TechCrunch skrevet, at udseendet på mobilen bliver strammet op. De tomme hvide og blå områder på mobilen skulle være væk. Og erstattet af et mere billederigt udseende.

Store forandringer

Mikael Lemberg har indtil februar arbejdet for Facebook. I dag er han Advertising Director for virksomheden Komfo, der beskæftiger sig med Facebook.

Mikael Lemberg har brugt det nye udseende i længere tid, men må ikke fortælle, hvordan det kommer til at se ud.

Han kan dog løfte sløret for, hvilke overvejelser der har ligget bag det nye udseende:

Hvilke ændringer vil jeg som privatperson opleve?

- Da jeg arbejdede hos Facebook, havde vi statistikker, som viste, at mange brugere simpelthen først forlader newsfeedet, når de havde set samtlige tilgængelige historier, siden sidst de loggede på. Derefter sidder brugerne og opdaterer, indtil nye historier dukker op.

- Det er ikke en god brugeroplevelse at "løbe tør" for indhold. Det svarer til kun at kunne se på DR's pauseskærm, når man havde håbet på en god film. Facebook vil løse dette problem ved at gøre endnu mere indhold fra dine venner tilgængeligt og præsentere det på måder, der lægger op til endnu mere interaktion.

- Du vil som bruger derfor opleve, at det nye newsfeed giver dig endnu mere relevant indhold end før, og at det bliver nemmere for dig at fordybe dig i underkategorier som f.eks. musik, videoer og nyheder.

Lang tid til du selv kan prøve det

Hvad kommer det nye newsfeed til at betyde?

- Det nye newsfeed vil betyde endnu mere tidsforbrug på Facebook. Og jeg tror også, at det vil bane vej for nye indholdstyper og måske en øget viral spredning af indhold, der ikke tidligere gik voldsomt viralt.

Hvornår får brugerne det?

- Det nye newsfeed vil sandsynligvis ligesom de fleste andre produktopdateringer fra Facebook først blive tilgængeligt som en slags beta-oplevelse, man kan skrive sig på venteliste til. Derefter vil de begynde at rulle det ud globalt, men jeg tror, der vil gå lang tid, før de tvinger alle brugere til at skifte.

Har TechCrunch fat i den lange ende, når de skriver at mobilapplikationen også bliver ændret markant i designet?

- Nej. Jeg er overbevist om, at det Facebook vil præsentere, ser væsentligt anderledes ud end det, han spekulerer i. Herudover tror jeg, vi vil opleve de mest markante ændringer på desktop, mens ændringerne på mobil i denne omgang vil være mere subtile.

Hvad kan annoncører bruge det nye til (Facebook lever af annoncer)?

- Det nye newsfeed-design bør både give bedre plads til annoncører generelt og også bedre muligheder for at målrette brugere på tidspunkter, hvor de faktisk er interesserede i dit indhold. Musikere vil f.eks. hellere promoveres til folk, mens de lytter til musik, end når de læser nyheder, og den type målretning, tror jeg, det nye newsfeed, vil åbne mere op for.