Nyt sundhedsråd: 10 minutters åndenød om dagen

Det er ikke nok bare at bevæge sig i 30 minutter hver dag. Vi skal også være så forpustede, at vi ikke kan tale.

Det er ikke nok bare at bevæge sig i 30 minutter hver dag. Vi skal også være så forpustede, at vi ikke kan tale.

Det er ikke nok bare at gå en tur eller cykle stille og roligt til og fra arbejdet, når vi skal bevæge os i de anbefalede 30 minutter om dagen. Pulsen skal op, og vi skal blive så forpustede, at vi ikke kan tale, mens vi motionerer - og åndenøden skal vare mindst ti minutter ad gangen, skriver Politiken.

Sådan lyder den nye og justerede anbefaling fra Sundhedsstyrelsen.

- Vi justerer anbefalingerne, simpelthen fordi der over årene er samlet en større viden om dem. Fysisk aktivitet med høj intensitet har en forebyggende virkning på flere sygdomme, siger projektleder i Sundhedsstyrelsen Lisa von Huth Smith til Politiken.

Kan forbedre kondition og helbred

Hvis man cykler eller løber i et højt tempo, kan man samtidig forbedre sin kondition 12 gange så hurtigt som ved motion af moderat intensitet.

Og så er en god kondi stadig den bedste forebyggelse mod hjertesygdomme og psykiske lidelser som depression og stress, oplyser Sundhedsstyrelsen.

Samtidig er de opdaterede råd i tråd med internationale erfaringer:

- Inden for de seneste to år har WHO, de amerikanske og canadiske sundhedsmyndigheder gennemgået dokumentationen på området og justeret anbefalingerne; derfor har vi nu også valgt at skærpe vores, så de er i tråd med, hvad der er international enighed om, siger Lisa von Huth Smith til avisen.