Omfattende sporarbejde: Endnu en omgang togbusser til sommer

Det kan blive et rigtigt langt forår og en lang sommer for pendlerne på Østfyn og på Køge Bugt-banen. Banedanmark planlægger endnu et stor sporarbejde.

(Foto: Grafik Mie Hvidkjær © DR Nyheder)

Hvis du var træt af sidste sommers store sporarbejde, så jubler du nok ikke af begejstring over endnu et stort anlagt sporarbejde i løbet af foråret og den kommende sommer. Ikke desto mindre er det netop, hvad Banedanmark offentliggør i dag.

Helt konkret er der tale om to større sporarbejder. Et på Fyn mellem Nyborg og Odense og et sporarbejde på hele Køge Bugt-banen, der er en del af S-togsnettet.

På Fyn betyder det, at der slet ikke kører tog på strækningen Nyborg - Odense både i Kr. Himmelfartsferien og i pinsen. I stedet indsættes togbusser på strækningen.

I resten af perioden fra start maj til start august vil man køre med færre tog, og ferierejsende må derfor indstille sig på længere rejsetid og ventetid. Arbejdet består i udskiftning af skinner og sporskifter. Samtidig bliver broer og perroner på flere stationer renoveret.

Hos DSB står man klar til at hjælpe passagererne, så rejsetiden ikke bliver for lang i sommervarmen.

- Det tager længere tid, når man skal med bus i stedet for tog. Men vi laver selvfølgelig nogle bussystemer, der bedst muligt tager højde for, at vi sikrer, at vores kunder kommer frem så hurtig som overhovedet mulig, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.

Hovedstadsområdet går ikke fri

På Køge Bugt-banen, hvor S-tog linjerne A og E kører, skal hele kørestrømsanlægget udskiftes mellem Åmarken og Køge stationer, så det bliver mere sikkert og stabilt. Men også skinner, broer og sporskifter skal her udskiftes eller renoveres. Det omfattende arbejde kommer til at påvirke passagererne.

- Det vil selvfølgelige give nogle gener for passagererne, når vi spærrer Køge Bugt banen helt fra den 4. juli og otte uger frem for i stedet at sætte togbusser ind. Men vi samler alle arbejder i samme spærring, så strækningen bliver helt opgraderet, siger Helle Schultz Jørgensen, byggeleder i Banedanmark til DR Nyheder.

Selvom pendlerne på Køge Bugt-banen må væbne sig med ekstra tålmodighed, så regner Banedanmark med, at der går lang tid inden et så omfattende sporarbejde sker igen.

- Garantier kan vi aldrig give, for der kan ske fejl. Men i hvert fald de næste 10 år regner vi ikke med at skulle lave så omfattende sporarbejder på strækningerne igen, siger Helle Schultz Jørgensen fra Banedanmark til DR Nyheder.

Det kan blive et rigtigt langt forår og en lang sommer for mange pendlerne....

Opslået af DR Nyheder på 21. januar 2016

Rettelse: Tidligere fremgik det af artiklen, at man i perioden fra slut april til start august vil køre med færre tog. Men det er først fra start maj, at sporarbejdet påbegyndes - nærmere bestemt fra aftenen den 4. maj.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube