Tema Scandinavian Star-ulykken

Overlevende fra Scandinavian Star: Nye oplysninger kommer 26 år for sent

Mike Axdal ærgrer sig over, at nye oplysninger kommer nu. Men de kan få sagen tilbage på sporet.

Mike Axdal har indsamlet betydeligt bevismateriale gennem årene. (arkivfoto) (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Mike Axdal var selv ombord, da helvede brød løs på Scandinavian Star den nat i 1990.

Det er derfor en noget tom følelse, han sidder med lige nu, efter nye oplysninger er kommet frem i Politiken.

Axdal ærgrer sig over, at den tidligere skibsinspektør først står frem nu og siger, at sagen burde have været opklaret for længst - og at branden ifølge skibsinspektøren var en bevidst handling sandsynligvis begået af besætningsmedlemmer.

Scandinavian Star-ulykken

Natten til den 7. april 1990 udbrød der brand ombord på færgen Scandinavian Star, der sejlede mellem Oslo og Frederikshavn. 159 mennesker omkom. Siden da har der været debat om, hvem der stod bag branden.

Gå til tema

- Det undrer mig. Så er der gået 25 år, hvor han ikke har opfyldt betingelserne for sin meldepligt, siger Axdal til DR Nyheder.

Hans far og bror mistede livet sammen med 157 andre ombord, og lige siden har han brugt tilværelsen på at få sandheden frem og har indsamlet og gransket tusindvis af dokumenter om færgetragedien.

- Mine familiemedlemmer får jeg desværre ikke tilbage. Derfor handler det om at få toget op på skinnerne igen. Det håber jeg, de her nye oplysninger kan gøre allerede i dag.

Mike Axdal opfordrer andre med lignende oplysninger til også at lægge alle kortene på bordet.

- De har altså et ansvar og skal leve op til deres meldepligt. Hvis de ikke gør det, så kan de faktisk blive straffet.

Sagen kort:

  • Den tidligere danske hovedundersøger fra Søfartsstyrelsen, Flemming Thue Jensen, er stået frem i Politiken og hos TV2 Norge, hvor han hævder, at to besætningsmedlemmer stod bag branden, der kostede 159 mennesker mistede livet natten til 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.
  • Det er første gang, at Flemming Thue Jensen udtaler sig offentligt om årsag og skyld i relation til branden i 1990. - Jeg har været bundet på hænder og fødder. Indtil for et halvt år siden var jeg en af cheferne i Søfartsstyrelsen, siger den pensionerede skibsinspektør til Politiken.
  • Han var en af de første ombord på færgen, da den blev bugseret til Lysekil i Sverige. Han mener, at sagen havde været nem for politiet at opklare.
  • På et pressemøde klokken 12.00 i dag ventes Flemming Thue Jensen at fortælle mere uddybede om sin viden, han har holdt på i 26 år.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube