Reform har indført spild af tid på hver anden skole

Mange skoler mangler mål med de særlige lektioner, der blev indført med folkeskolereformen, viser evaluering.

Folkeskolenreformen har givet spildte timer på hver anden skole, viser en undersøgelse. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Det var tænkt som en måde at give eleverne på landets folkeskoler et afbræk fra bøgerne. Et afbræk med et formål, vel at mærke.

Men det kniber gevaldigt med at få indhold i den understøttende undervisning, som ellers er en af den to år gamle folkeskolereforms grundpiller.

Det skriver Politiken torsdag.

Konklusionen kommer fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). En undersøgelse herfra viser, at skolerne mangler pædagogiske retningslinjer for de alternative lektioner.

Kun 55 procent af skolerne i undersøgelsen har et klart fokus for den understøttende undervisning.

- Undersøgelsen viser, at det er for tilfældigt, hvad understøttende undervisning er. Det er ofte den enkelte lærer eller pædagog, som står alene med opgaven, siger Lise Tingleff Nielsen, chef for grundskoleområdet hos EVA, til Politiken.

Forskningschef på Via University College Andreas Rasch-Christensen genkender konklusionen i undersøgelsen.

- Der skal fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger, siger han til Politiken.

Ifølge Andreas Rasch-Christensen har skolereformen medført flere tiltag, som skolerne ikke har vidst, hvad de skulle stille op med.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) peger på, at undersøgelsen både viser problemer og løsninger.

/ritzau/