Tema Ubådssagen

Savnet ubåd er fundet i Køge Bugt: Alle er i god behold

Der har været tekniske vanskeligheder, fortæller ubådsejer til Forsvaret over en dårlig radioforbindelse.

Bådene kan godt sejle mod havn. Ubåden 'Nautilus' er fundet. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Eftersøgningen af verdens største privatbyggede ubåd 'Nautilus' er indstillet. Ubåden er set på vej mod land i Køge Bugt.

Det fortæller presserådgiver ved Værnsfælles Forsvarskommando Christer Haven.

- Vi har været i radiokontakt, og alle har det godt.

Der skulle være to personer ombord på ubåden. Den danske opfinder, der har bygget den, og en svensk journalist. Både og helikoptere har ledt med lys og lygte efter ubåden siden klokken 02.30 i nat.

Nu har Forsvaret været i kontakt med opfinderen, der over en dårlig radioforbindelse har fortalt, at årsagen til den lange sejllads og manglende kontakt skulle være "tekniske vanskeligheder".

- Vi er superglade for, at de er blevet fundet i god behold, og vi er meget taknemmelige over den hjælp, vi har fået til eftersøgningen, siger Christer Haven.

Her til morgen har civile skibe assisteret Søværnet, der også har bedt om hjælp hos vore svenske naboer.

'Nautilus' blev set sejle ud af Københavns Havn i går klokken 20.30, men den svenske journalists kæreste blev bekymret, da ubåden ikke var vendt tilbage til kajpladsen ved Refshaleøen i nat, og alarmerede Forsvaret klokken 02.30.

Opdateret: Navnet på den danske opfinder og ubådsejer har tidligere optrådt i denne artikel, men det er blevet fjernet, da manden er blevet sigtet for drab.

Fakta om Nautilus

  • Ubåden UC3 Nautilus blev bygget som et hobbyprojekt af en gruppe ubådsentusiaster. Det tog tre år at færdiggøre fartøjet.
  • 3. maj 2008 blev Nautilus søsat i Københavns Havn.
  • Ubåden er en af verdens største hjemmebyggede eksemplarer og er den tredje ubåd, som den danske opfinder har designet.
  • Nautilus er næsten halv størrelse af den danske flådes ubåde af Tumleren-klassen. Den drives dieselelektrisk.
  • Ubåden kan i teorien dykke til en dybde på 470 meter. Det er den dybde, hvor skroget ifølge beregninger kan forventes at bryde sammen på grund af vandtrykket.
  • I 2010 skete der en batterieksplosion i maskinrummet. Flere batterier blev beskadiget. I 2011 blev ubåden taget på land og har gennemgået en omfattende renovering.

    Kilder: Ritzau og www.uc3nautilus.dk