Slut med papirbreve fra kommunen

Allerede om fire år skal det være helt slut med papirer mellem borgerne og det offentlige.Det viser den nye digitaliseringsstrategi, der præsenteres i dag.

Slut med papirblanketter og breve fra det offentlige. Allerede om fire år skal det være virkelighed i følge en aftale mellem Regeringen, kommunerne og regionerne (Foto: DR- Johnny Krone)

800 millioner kroner alene i porto, og dertil arbejdstid til gammeldags papirkommunikation. Det skal altsammen være slut om fire år.

Den nye digitaliseringsstrategi, som Regeringen er blevet enig med kommuner og regioner om, medfører et endeligt stop for breve og papirblanketter i kommunikationen med borgerne.

- Der er rigtig mange penge at spare ved at gå over til digital kommunikation, siger finansminister Claus Hjorth Frederiksen til DR Nyheder.

Mangler pengene

Og penge, det er der godt brug for i den nuværende situation.

- Vi har jo underskud på budgetterne mange år fremover, og når vi fortsat skal udvide velfærdsydelserne, så er det her en af de væsentlige måder at frigøre ressourcer på, siger Claus Hjorth Frederiksen.

Svær opgave

Og hos kommunerne håber man da også, at det bliver muligt at hive penge fra porto og blanketter over i andre områder, selv om det ikke bliver en nem opgave.

- Det er meget ambitiøst, og vi må erkende, at der er mange mennesker, der skal uddannes til at kunne klare sig digitalt, og nogle der skal have personlig hjælp, siger KL's formand Jan Trøjborg.

Flere digitale planer

Ud over digital kommunikation med borgerne i stedet for frimærker og blanketter, er der en lang række andre tiltag i aftalen.

Der skal flere digitale læremidler i folkeskolen, og så skal man også kunne overvåge patienter med sukkersyge eller KOL digitalt, så de kan blive i eget hjem.

Endelig skal der være fuld digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige fra 2013.

Vil blive hverdag

Men der hvor størstedelen af os vil mærke en forskel, bliver i kommunikation mellem borgere og det offentlige.

- I løbet af en årrække vil det her jo være hverdagskost for alle borgere i landet, siger Claus Hjorth Frederiksen.

Kan altid få hjælp

Og hvis det er fuldstændig umuligt for en person at kommunikere digitalt, så vil der være hjælp at hente.

- Jeg går ud fra at en del får hjælp af deres børn og børnebørn, hvis de har brug for det, men ellers kan man altid henvende sig til den pågældende myndighed eller et kommunalt borgercenter. Det er jo ikke sådan at vi efterlader borgere fuldstændigt hjælpeløse, hvis de ikke kan det der med IT, siger finansministeren.

Tror på de når det

Spørgsmålet er så om det kan nås at få systemerne gearet til fuld digitalisering inden 2015.

- Der plejer jo altid at være knas med digitalisering og IT, griner Jan Trøjborg.

- Men det går jo med netbanker, og hvis man lovgiver, at det er den eneste kommunikationsform, så er jeg også overbevist om, at det kan lade sig gøre.