Sommerhusejer dropper udlejningsfirma: De vil ikke tage ansvar

Efter principiel strid om en vandskade, vil Henrik Jordt ikke længere leje sit sommerhus ud gennem Novasol.

Udlejningsfirmaet Novasol vil ikke tage ansvaret for den vandskade, rengøringsfirmaet, de har hyret, har lavet i et sommerhus (arkivfoto). (Foto: ERik Refner © Scanpix)

“Hos Novasol gør vi meget ud af at passe godt på dit sommerhus.” Sådan reklamerer Danmarks største udlejningsbureau over for nye udlejere.

Men det er ikke alle husejere, der oplever, at virkeligheden stemmer overens med reklamen.

Henrik Jordt fra Hinnerup ved Aarhus har oplevet, at Novasols rengøringsfirma forårsagede en skade på gulvet i hans sommerhus i Ebeltoft. Men Novasol har ikke siden villet tage ansvar for skaden.

Jeg kommer ind i huset og konstaterer, at strømmen ikke er slukket, som den burde være. Til gengæld står køle-fryseskabet åbent, og udenfor ligger en lille vandpyt.

Henrik Jordt, sommerhusejer

- Jeg kommer ind i huset og konstaterer, at strømmen ikke er slukket, som den burde være. Til gengæld står køle-fryseskabet åbent, og udenfor ligger en lille vandpyt. Gulvet er svulmet op hen mod køleskabet, hvor vandet er kommet fra, fortæller Henrik Jordt til Efterforskerne på P1.

Må selv kontakte rengøringsfirmaet

Henrik Jordt tager billeder, som han sender til Novasol og ringer også og fortæller, at der er en skade på gulvet. Men en kontorassistent siger, at det ikke er noget, de tager sig af. Den må han tage med rengøringsfirmaet.

Det slår han imidlertid hen i forventning om, at det er den ansatte, der ikke har styr på firmaets politik.

- Jeg kan ikke forestille mig, at Novasol ikke vil tage ansvar for en skade, som deres underleverandør har påført huset, siger Henrik Jordt.

Han pointerer, at det er Novasol, der har udleveret nøglen til rengøringsfirmaet - uden at informere ham om det.

- Så jeg ved ikke, hvem der har gjort rent. Og jeg kan ikke kontrollere, om det er et seriøst firma, siger han.

Hør hele udsendelsen

Du kan høre hele udsendelsen fra Efterforskerne på P1 - "Kan man stole på Novasol" - her.

Alligevel fastholder Novasol, at selskabet ikke er ansvarlig for en underleverandørs skader, og at dette er en sag mellem Henrik Jordt og firmaet selv.

En principiel sag

Efter måneders tovtrækkeri skriver Novasol til Henrik Jordt, at tvisten enten må “afgøres ved retten”, eller at han alternativt kan tage imod 2.000 kroner - pr. kulance - og dermed lukke sagen.

Det vil Henrik Jordt ikke. I hans øjne er sagen principiel:

- Det vigtige for mig er det principielle i den her sag - at Novasol ikke tager ansvar for den underleverandør, de har sendt ind i huset. Jeg vil ikke anerkende deres standpunkt. Og hvis jeg tager imod kulancen, så anerkender jeg det. Det vil jeg ikke, siger Henrik Jordt.

Henrik Jordt overvejer nu, om han vil gå til domstolene for at få afgjort sagen.

Jurist: Bureau er ansvarlig

Men et udlejningsbureau kan ikke juridisk fraskrive sig ansvaret for sine underleverandører. Det siger lektor og jurist ved Aalborg Universitet, som Efterforskerne på P1 har forelagt Henrik Jordts korrespondance med Novasol.

Hvis et bureau får en underleverandør til at levere f.eks. rengøring, så er det ikke sommerhusejerens problem.

Marie jull sørensen, lektor,

Hun mener, Henrik Jordt har ret i sit principielle standpunkt - at et udlejningsbureau juridisk ikke kan fraskrive sig ansvaret for sine underleverandører.

- Når man indgår en aftale med en anden part, må man forvente, at det er den part, der leverer ydelsen. Det er det klare udgangspunkt. Hvis et bureau får en underleverandør til at levere f.eks. rengøring, så er det ikke sommerhusejerens problem, siger Marie Jull Sørensen fra Aalborg Universitet.

Novasol: Meld det til egen forsikring

Hos Novasol anerkender administrerende direktør, Jan Haapanen, at Novasol reelt har det overordnede ansvar for deres leverandørers skader.

Jan Haapanen mener dog, at Henrik Jordt burde have meldt sagen til sit eget forsikringsselskab, som så skulle have kradset pengene ind hos Novasol og deres leverandør.

- Vi hjælper tusindvis af ejere med at varetage interessen for deres sommerhus - men det er deres sommerhus. Og i en streng fortolkning, så melder man det til sit forsikringsselskab, ligesom du gør, hvis nogen kører ind i din bil.