Stemmeteoretiker: Man kan ikke bare træne sig til at være operasanger

DF's kulturordfører Alex Ahrendtsen mener, at DR skal slankes, og at sangerne i DR's vokalemsemble kan synge opera i Det Kongelige Teater i stedet .

DR SymfoniOrkestret skal lægges ind under det Kongelige Teater, og DR's vokalensemble skal sammenlægges med teatres operakor, mener Alex Ahrendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti. (Foto: Emil Hougaard © Scanpix)

DR skal være en rendyrket medievirksomhed, hvis det står til kulturminister Mette Bock (LA) og Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen.

Kulturordføreren foreslår blandt andet ifølge Politiken, at DR's Vokalensemble skal sammenlægges med Det Kongelige Teaters operakor, Det Kongelige Operakor.

- Vokalensemblets sangere er meget dygtige. Selvfølgelig kan de da også synge opera. Det er professionelle sangere, lyder det fra Alex Ahrendtsen ifølge Ritzau.

Meget forskellige kvalifikationer

Yvonne Schouenborg er uddannet klassisk sanger, har sunget i operakor og underviser nu i stemmeteori på Syddansk Musikkonservatorium.

Det er ikke bare, som Alex Ahrendtsen siger, et spørgsmål om, at man kan få dem graderet op til at kunne synge opera

Yvonne Schouenborg

Hun slår fast, at selv om sangerne i DR's vokalensemble og i Det Kongelige Operakor har samme grunduddannelse, så kræver deres job meget forskellige kvalifikationer, og det er forskellige kriterier, de to kor ansætter efter.

- I operakoret skal man være lynhurtig til at lære udenad, og man skal have en klang, der kan bære ud over et orkester i det akustiske rum, siger Yvonne Schouenborg.

For at blive en god operasanger, skal man kunne udvide sit såkaldte resonansrum.

- Hvis man ikke kan det, så vil man simpelthen slide på sin stemme, siger hun.

Det er vigtigt at fastslå, at sangerne i DR's V0kalensemble ikke er dårligere sangere, understreger hun. De kan bare noget andet.

- Det er ikke bare, som Alex Ahrendtsen siger, et spørgsmål om, at man kan få dem graderet op til at kunne synge opera, siger hun.

Vokalensemblet synger ifølge Yvonne Schouenborg mere slankt i klangen. De skal kunne synge fra bladet, hvilket betyder, at de er dygtige til at få en node og så synge uden først at få det spillet. Disse krav vil sangere i operakoret ikke nødvendigvis kunne honorere.

Derfor vil mange operakorsangere ikke være fantastiske i et vokalensemble, siger hun.

Man lægger sig ned og kysser gulvet, hvis man får et job, fordi der er så mange, der søger hver gang

Yvonne Schouenborg

Yvonne Schouenborg forklarer, at når sangere skal have en stilling, så er det altid ved en konkurrence.

- Hver gang, de mangler to sopraner i operakoret, kommer der måske 100 og synger, og så vurderer man, hvem der egner sig bedst til koret. Og der er klang en vigtig del, siger hun.

- Man kysser gulvet, hvis man får et job

Hvor lang tid ville det tage for en sanger fra DR's Vokalensemble at lære at synge opera?

- Det er slet ikke sikkert, man ville vinde et job alligevel. Man vælger den klang, der egner sig bedst til koret. Det er ikke noget, man bare lige kan træne sig op til. Man lægger sig ned og kysser gulvet, hvis man får et job, fordi der er så mange, der søger hver gang, siger hun.

Yvonne Schouenborg siger, at DR's Vokalensemble kan noget, ingen andre kan. Derfor frygter hun, hvad der sker, hvis DR's kor kommer i udbud til andre.

- Jeg bliver bange for, at det er en spareøvelse, og at folk så tror, at det med at synge i kor er sådan noget, de bare gør i deres fritid. Her i Odense spiller symfoniorkesteret torsdag- og fredagskoncerter, og der spørger folk, hvad de så laver resten af ugen, siger hun.

- Det ligger godt i DR-regi, fordi de har tradition for at forstå, hvad det hele handler om, siger Yvonne Schouenborg.