Forsøgene skal bane vej for den første generation af førerløse biler på de danske veje.

Fremtiden får lov at overtage rattet på de danske motorveje, når Vejdirektoratet i øjeblikket afprøver hvordan forskellige teknologier bruger vognbaner og afstanden til medtrafikanterne til at hjælpe med køre bil.

Formålet er at forbedre førerløse bilers mulighed for at blive integreret på det danske vejnet.

- Selvkørende biler er til gavn for samfundet. Det øger mobiliteten, og første generation af selvkørende biler vil formentlig styre efter skiltene og striberne på vejen. Derfor ser vi, hvor god teknologien er til at fange det, fortæller Andreas Egense, som er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

- Vores vurdering er, at helt selvkørende biler uden rat og pedaler kommer på markedet fra 2030, lyder hans prognose.

Sikkerheden er også en afgørende drivkraft bag lysten til at få førerløse biler på vejene.

- Vores søsterorganisation i USA har vurderet, at 94 procent af alle ulykker med biler skyldes menneskelige fejl. Selvkørende biler reagerer øjeblikkelig og bliver ikke trætte og uopmærksomme, siger Andreas Egense.

Pilotprojektet bliver kørt mellem Køge og København, Rødby og Korsør. I modsætning til de fleste andre danskere håber Vejdirektoratet på en masse regnvejr i de kommende uger, så man kan stressteste teknologien.

Forsøgene bliver lavet med tre forskellige bilmærker, der har assistentsystemer, som kan fås i nyere biler.