Når kammeraterne i folkeskolen holder frikvarter, svarer Louise på arbejdsmails.

Når hun uploader nye videoer fra sin hverdag på YouTube ser 87.000 subscribers med.

Selvom Louise Madsen stadig er flere år fra at kunne få kørekort og stemme politisk, så er hun allerede et kendt brand på sociale medier.

Hun har en tilværelse, der ligner på mange måder ligner andre 15-åriges, og så alligevel ikke.

Louise Madsen begyndte at uploade videoer til sin YouTube-kanal tilbage i sommeren 2013, da hun var bare 11 år gammel.

Sammen med to andre youtubere var Louise Madsen til et promotion event ifm. Guldtuben i Magasin i København. (Foto: Martin Fält © dr)

Dengang var det med det blandt youtubere populære tema 'beauty, fashion & lifestyle', hvilket det på sin vis stadig er, men for Louise har det ikke bare handlet om at uploade videoer fra sit liv.

- Det har udviklet sig meget, synes jeg. Virkelig meget. Dengang vidste jeg ikke, hvem jeg var. Det har jeg fundet ud af nu. På den måde ved jeg også, hvad min YouTube-kanal er, fortæller Louise.

Danmarks største awardshow

På nuværende tidspunkt har Louises YouTube-kanal, som bærer sit eget navn, 87.000 subscribers og over 2,4 millioner visninger totalt.

Louises videoer på YouTube tager altid udgangspunkt i sit eget liv, hvad hun laver, og hvad hun har på af tøj. Og det er netop den ærlige blotlæggelse af sit liv, der får seerne til at tune ind, og henvende sig til hende på gaden.

En masse af Louise Madsens materiale bliver lavet hjemme på sit børneværelse. (Foto: Martin Fält © dr)

- Man godt sige, at jeg er vokset op med, at der er nogen, der kan lide, hvad jeg laver. Men jeg synes, det er fedt. Man bliver altid rigtig glad, når der kommer nogen og vil have et billede og godt kan lide, hvad man laver.

Publikummet, der i højere grad får deres underholdning fra de sociale medier, er så stort et segment, at de også har deres eget awardshow, Guldtuben.

Showet blev afholdt lørdag aften i Royal Arena i København blev sendt live på både TV2 Zulu og YouTube, og foran et godt 10.000 stort publikum.

Læs også

Prisregn: Her er de sociale mediers vildeste stjerner

Dermed er det ikke bare Danmarks største awardshow for landets største skabere af indhold på tværs af YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, men Danmarks største prisuddeling over hele linjen.

Noget af det mest populære indhold som Louise Madsen laver er de såkaldte vblogs, hvor hun viser seerne sit liv. (Foto: Martin Fält © dr)

Den største reklamesøjle

En af de store men også meget logiske grunde til, at social media-stjerner som Louise kan bruge så meget tid på at lave indhold til YouTube, Instagram, Snapchat m.fl., er, at de i højere grad lever af sponsorater og samarbejder med store virksomheder.

Det er med andre ord gået fra at være en udelukkende lystdrevet hobby til en legitim forrentningsmodel.

- Jeg bruger frikvartererne ovre i skolen på at svare på mails. Det er fint nok. Folk er lidt 'hvad laver du Louise?'.

- Men jeg er nødt til at gøre det her nu, ellers kan jeg ikke nå noget efter skole. Jeg skal virkelig koordinere min tid for at kunne nå alt, fortæller Louise.

Sammen med to veninder havde Louise Madsen lejet en limosine til at køre dem til Guldtuben. (Foto: Martin Fält © dr)

Louise har lavet samarbejder med flere virksomheder end, hun har tal på, og tæller blandt andet Magasin, Daniel Wellington og Nickelodeon.

- Vi er den største reklamesøjle, de nogensinde har kunne få fat på, som virksomhed. Vi går ud direkte til vores følgere. Vi kigger dem i øjenhøjde. Vi er lige så normale som dem, der følger med. Men man skal været tro mod en selv, fortæller Louise.

Selvom man som 15-årig let kunne blive fristet af de mange samarbejder, så siger Louise oftere nej end ja, til de interesserede virksomheder.

Louise Madsen var nomineret i to kategorier. Årets Instagram og Årets Snapchat. Hun løb desværre ikke med nogle statuetter. (Foto: Martin Fält © dr)

- Hvis jeg laver noget (samarbejder med brands, red.), går jeg meget op i, at det er noget, jeg kan være stolt af, fortæller hun.

Louise Madsen bruger passer og plejer sine kanaler og følgere dagligt.

Til trods for hendes unge alder - og det faktum, at hun kun lige er startet er i niende klasse - så er hun allerede blevet godt rustet til et liv som kendis på de sociale medier.

Op mod 10.000 mennesker havde slået vej forbi Royal Arena i København til dette års Guldtuben awardshow. (Foto: Martin Fält © dr)

Læs også

Danmarks YouTube-stjerner sætter ild til nettet: Her er deres opskrift