ANALYSE Dansk topmodel er kommet med i eksklusiv klub

Den danske model Josephine Skriver er blevet udpeget som såkaldt 'engel' af mærket Victoria's Secret. Dermed er hun blevet big business i moden, mener Chris Pedersen.

Josephine Skriver har været på catwalken for flere internationale topmærker inden for mode. Her for Victoria's Secret. (Foto: Leon Neal © Scanpix)

Tyra Banks, Heidi Klum, Karla Kloss og Helena Christensen.

Det er en eksklusiv klub af supermodeller, som den 22-årige dansker Josephine Skriver natten til lørdag blev indlemmet i, da det amerikanske mærke Victoria’s Secret udnævnte hende til såkaldt ’engel’.

Åbner man undertøjsskuffen og tjekker trusserne fra den amerikanske virksomhed ud, så lyder nyheden måske ikke så overvældende.

Chris Pedersen

Chris Pedersen er tv-vært på DR K, hvor han blandt andet har lavet programmer som Danmarks unikke stilikoner, Moderedaktørens dagbog, Modekoder, Salon K og De forfængelige. Han er desuden fast vært på Modeuge Nu, der dækker Copenhagen Fashion Week. Chris Pedersen har været moderedaktør på Euroman, redaktør på modemagasinet Cover og chefredaktør på Cover Man. Du kan følge ham på Twitter på twitter.com/mrchrispedersen

Tænk romantiske blonder, lidt velplacerede stropper af den mest kommercielle slags, men hvad Victoria’s Secret ikke har i luksus-feel, kompenserer de så rigeligt for i deres branding.

Modeller blev berømtheder

I løbet af 90’erne placerede Victoria’s Secret sig solidt i det popkulturelle landskab, da de begyndte at arbejde med kvinder som Stephanie Seymour, Tyra Banks, Helena Christensen og Karen Mulder.

Det var supermodellernes æra, hvor modellerne for alvor gik fra anonyme tøjstativer til regulære berømtheder. De fløj Concorde, datede rockstjerner og stod ifølge en af de absolutte stjerner Linda Evangelista ”ikke ud af sengen for under 10.000 dollar”.

Supermodellerne gik med andre ord fra at være berømte i modeverdenen til at være globale berømtheder, som almindelige forbrugere var på fornavn med.

En tendens, som George Michael satte fedt punktum under, da han i 1990 bookede Naomi Campbell, Linda Evangelista, Christy Turlingtonog Cindy Crawford til musikvideoen 'Freedom'.

Et popkulturelt cirkus

Mode blev popkultur og Victoria’s Secret skrev sig ind i denne, da de i 1995 startede en årlig tradition med et tv-transmiteret modespektakel, hvor supermodellerne viste de mikroskopiske kollektioner frem i bedste sendetid.

Her, to årtier senere, har showet udviklet sig til et popkulturelt cirkus, hvor musikere som Taylor Swift, Justin Bieber og Selena Gomez indtager scenen sammen med de heldige udvalgte modeller.

Og de er heldige, for kontrakten med Victoria’s Secret er nu blevet en af de vigtigste kontrakter i modelbranchen. Modeshowet bliver tv-transmitteret til 185 lande, og kontrakten betyder, at mainstreamforbrugere over hele kloden kommer på fornavn med de unge skønheder.

Voldsom omsætning

Tallene taler for sig selv.

Ifølge økonomimagasinet Forbes omsatte virksomheden for 35 milliarder kroner på det amerikanske marked alene i 2014, postordrekataloget har rundet 400.000.000 i oplag, og modellerne er blevet sociale media-stjerner med millioner af følgere.

1,5 millioner fans kigger med på Josephine Skrivers Instagram-profil, og det er et tal, der kommer til at eksplodere nu, hvor hun skal ud og promovere Victoria’s Secret på de store amerikanske talkshows. For Victoria’s Secret er big business i USA og big show business.

Den danske model er blevet udpeget som 'engel' af undertøjsmærket Victoria's Secret.

Opslået af DR Nyheder på 21. februar 2016

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve