5 uafrystelige scener der viser hvad Hollywoods joker kan

Tårer, mareridt og latter. Ingen kan rive os rundt i manegen som instruktøren David Lynch, der er aktuel i ny dokumentar. Advarsel: Spoilere.

Fans af 'Twin Peaks' kan glæde sig til 20. maj, hvor HBO Nordic blænder op for den længe ventede opfølgende sæson. Her er det fra første sæson. (Photo by CBS Photo Archive/Getty Images) (Foto: CBS Photo Archive © 2008 CBS WORLDWIDE INC.)

Filminstruktøren David Lynch er i vælten i disse dage.

Ikke bare har opfølgeren til hans ikoniske tv-serie 'Twin Peaks' premiere i maj, men instruktøren selv er genstand for en ny dokumentar.

I anledning af at 'The Art of Life' har premiere i dag, præsenterer David Lynch-kender Andreas Halskov nogle af de mest betydningsfulde scener i den 71-årige instruktørs film.

Hvis du er tvivl om, hvad der gør David Lynch til en af verdens bedste instruktører, så se med her. De er præsenteret i en top 5.

Middagsscenen i ’Eraserhead’

- Vi begynder med en scene fra Lynchs debutfilm, der blev en ’midnight movie’ med kultstatus, blandet andet på grund af middagsscenen. Her ankommer hovedpersonen Henry hos svigerfamilien uvidende om, at han (måske) snart skal være far til et lille barn.

Der er næsten ingen nærbilleder og stort set ingen dialog. Til gengæld er der støj på lydsporet og bizarre hændelser.

Scenen har en gennemsnitlig indstillingslængde på 12,3 sek., og det er netop det langsomme tempo, den dysfunktionelle familie, den støjende lydside og fornemmelsen af at se det hele fra Henrys perspektiv, som gør scenen lynchsk, fortæller Andreas Halskov.

1977. Filmen er tilgængelig på dvd.

Åbningsmontagen i ’Blue Velvet’

- ’Blue Velvet’ regnes for en af 80’ernes væsentligste film, og åbningsmontagen er blevet berømmet af mange kritikere.

- Vi begynder på et scenetæppe i blå velour, og herfra toner vi over i en højblå himmel, hvorpå der tiltes ned på nogle røde roser og et hvidt stakit.

- Det hele virker kunstigt, og dette giver mening, da manden, som vander sin have, falder om i græsset til lyden af Bobby Vintons glade sang. Her bliver musikken pludselig kontrapunktisk, og i næste nu er vi under græstæppet, hvor der gemmer sig en anden og mere dyster verden.

- I denne montage illustrerer Lynch sin fascination af pæne forstæder og den råddenskab, som gemmer sig bag de hvide stakitter. Samtidig viser han, at alt er en forestilling, fortæller Andreas Halskov.

1986. Filmen er tilgængelig på dvd og stream.

Mordet på Madeleine Ferguson i ’Twin Peaks’

- Både ’Twin Peaks’ dræbte Laura Palmer og hendes kusine Madeleine Ferguson bliver spillet af den samme skuespiller, der gør figuren helt spøgelsesagtig, fortæller Andreas Halskov.

- Det er tilmed næppe tilfældigt, at hendes navn er en sammensætning af to navne fra dobbeltgængerfilmen ’Vertigo’ fra 1958.

- Mordet på Maddy i episode 14 er en af seriens mest ikoniske scener, hvor vi klipper fra sangeren i The Roadhouse til Palmer-familiens pladespiller.

- Om morgenen havde ’What a Wonderful World’ kørt på samme pladespiller, og realtime-lyden af pladespilleren blandet med slow-motion-lyden fra selve overgrebet får hårene til at rejse sig. Scenen illustrerer et typisk Lynch-tema om menneskets dualitet.

1990-1991. Serien er tilgængelig på HBO Nordic. Tredje sæson har premiere d. 20. maj.

Mystery Man-scenen i ‘Lost Highway’

- ‘We’ve met before, haven’t we?’. Således siger den mærkelige Mystery Man til Fred Madison i begyndelsen af ’Lost Highway’ – en film Lynch skabte i samarbejde med forfatteren Barry Gifford, fortæller Andreas Halskov.

- Filmen handler om galskab, og der veksles mellem drøm og virkelighed. Måske har Fred myrdet sin hustru, og måske er denne Mystery Man, som han møder til en fest, en slags påmindelse om den jalousi og galskab, som Fred forsøger at fortrænge.

- Lynch bruger lyden til at illustrere, at Mystery Man næppe er en virkelig person, men blot en forestilling i Freds hoved.

- De Lynch-klassiske uhyggelige ’gæster’, som dukker op og taler med vores hovedpersoner er her kæmpen i ’Twin Peaks’, Louise Bonner i ’Mulholland Dr’. og Visitor #1 i ’Inland Empire.’

1997. Filmen er tilgængelig på stream og dvd.

Club Silencio-scenen i ‘Mulholland Dr.’

- 'Du skal synge smukt, og du skal se sød ud'. Dette råd havde sangeren Rebekah Del Rio fået, inden hun skulle mødes med David Lynch, fortæller Andreas Halskov.

- Da de mødtes, sang hun en spansk a capella-version af Roy Orbisons 'Crying', og uden hun vidste det, blev sangen optaget.

- Efterfølgende medvirkede hun i 'Mulholland Dr.', og optagelsen blev brugt i en nu ikonisk scene i filmen. I denne scene, som foregår i et teater, får vi at vide, at alt er en optagelse. Alt er en illusion.

- Alligevel lykkes det på magisk vis Lynch at trække os ind i illusionen, da vi hører Rebekah Del Rio synge. Scenen virker intens og ægte, og da hun pludselig falder om, mens musikken ufortrødent kører videre, føles det mærkeligt, skønt vi forinden kendte præmisserne.

2001. Filmen er tilgængelig på stream og dvd.

  • 'The Art of Life' har premiere fra i dag. Instr. Jon Nguyen. Se trailer her.
  • Andreas Halskov er cand. mag. i filmvidenskab og har skrevet bogen 'TV Peaks' om serien 'Twin Peaks'.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve