I dag får hun ærespris: Jørgen Leth udpeger Anna Karinas 5 bedste film

Danskfødte Anna Karina var skuespiller og muse i fransk film i 1960'erne. Vi har fået Jørgen Leth til at anbefale fem film af skuespillerinden, der i aften får en Æres-Bodil.

Den danskfødte Skuespillerinde Anna Karina var et centralt ansigt i den franske 'nouvelle vague'-filmbevægelse. Jørgen Leth peger her på hendes fem mest seværdige film. (Foto: Getty Images & Linda Kastrup/Scanpix)

Det er de færreste forundt at få foræret deres navn af modeskaberen Coco Chanel - men det skete for den dengang 18-årige Hanne Karin Bayer, der lige var startet som model i Paris. I løbet af få år gik hun fra ingenting til muse og ansigt i 'den nye bølge' af franske film i 1960'erne - og et privatliv med en af bølgens centrale instruktører, Jean-Luc Godard.

I aften hædres nu 75-årige Anna Karina med en Æres-Bodil for sin karriere som en "alsidig og facetteret filmskuespiller og kunstner, der har givet uendeligt meget til filmen igennem årtierne," som det hedder i motivationen.

Vi har fået forfatter- og filmmand Jørgen Leth (der i øvrigt selv modtog en Æres-Bodil i 2009) til at udpege de fem mest seværdige film med Anna Karina. Ingen af dem kan streames på danske tjenester - men de kan lånes på danske biblioteker og købes på dvd over nettet.

'Outsider-banden'

Efter at have mødt hinanden i en engelsk-klasse aftaler Odile (Anna Karina) og vennerne Franz og Arthur, at stjæle en større bunke penge fra Odiles tante. Men komplikationerne og konspirationerne eskalerer hurtigt.

- Hun er den drivende kraft i en bande, der lever efter egne leveregler lidt uden for samfundet, fortæller Jørgen Leth om filmen.

'Bande-a-part', instrueret af Jean-Luc Godard, 1964.

'Manden i månen'

Efter at være blevet fyret, forlader Ferdinand Griffon kone og børn sammen med sin ekskæreste Marianne, spillet af Anna Karina. Marianne og den pierrot-triste Ferdinand flygter mod Middelhavet i en død mands bil - og efterlader en rød tråd af forbrydelser bag sig.

- Anna Karina er uforglemmelig i dette eventyr med en tragisk slutning. Hendes samspil med Jean-Paul Belmondo er gået over i filmhistorien, siger Jørgen Leth.

'Pierrot le fou', instrueret af Jean-Luc Godard, 1965.

'Lemmys mærkelige eventyr'

En kombination af film noir og dystopisk science fiction, lyder beskrivelsen på Wikipedia: Den hemmelige agent Lemmy sendes i sin Ford Mustang ind i Alphaville for at finde en efterlyst person og befri byen for den tyranniske hersker.

- Med Lemmy Caution på rejse ind i en mærkelig science fiction-agtig forstad til Paris. Hvor følelser ikke kendes, men skal læres forfra, beskriver Jørgen Leth.

'Alphaville', instrueret af Jean-Luc Godard, 1965.

'Den lille soldat'

Bruno Forestier har bosat sig i Geneve for at undgå at blive indrulleret under Frankrigs krig i Algeriet. Han bliver tvunget til at bevise, at han ikke arbejder for Algeriets Nationale Befrielseshær, FLN, ved at dræbe en af bevægelsens profiler. Men så møder han Veronica (Anna Karina).

- I denne film, som længe var forbudt i Frankrig på grund af sit kontroversielle politiske indhold, spiller Anna Karina en kvinde som er forelsket i en mand med en hemmelig mission. Hun opdager, at hendes elsker er på den franske højre-terrorgruppe OAS’ side, mens hun selv er på de algeriske frihedskæmperes side.

'Le Petit Soldat', instrueret af Jean-Luc Godard 1963.

'Livet skal leves'

I 12 små episoder spiller Anna Karina kvinden Nana - en ung, smuk pariserinde, der forlader sin mand og deres lille barn for at blive skuespillerinde. Men det er ikke til at slå igennem, så snart sælger hun istedet sig selv som prostitueret.

- En film jeg altid vender tilbage til. Hendes, efter min mening, bedste film og samtidig en af Jean-Luc Godards bedste. Anna Karina er en åbenbaring som den følsomme og nysgerrige Nana Klein, som ender med at blive brugt som bytteobjekt i en gangsterintrige, siger Jørgen Leth.

- Jeg græder med Nana, når jeg ser hende fælde en tåre, mens hun ser Falconetti lide i Carl Th. Dreyers 'La Passion de Jeanne d’Arc’ i biografen. Og hvordan skal man kunne glemme hendes dans omkring billardbordet til ære for den ukendte unge mand?

'Vivre sa vie', instrueret af Jean-Luc Godard 1962.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve