Forbrugerrådet kræver skærpet lovgivning om e-bøger

Forbrugerrådet kalder det hårrejsende, at flere internationale e-bogstjenester indsamler data om kundernes læseadfærd.

Forbrugerrådet kalder det hårrejsende, at flere internationale selskaber registrerer kundernes læsevaner. (© AP Graphics)

Forbrugerrådet vil have sat en stopper for, at flere internationale udbydere af e-bøger overvåger deres kunders læseadfærd.

Det sker, efter DR Kultur har beskrevet, hvordan store selskaber som Apple, Amazon, Google og Kobo overvåger og gemmer informationer om, hvad man læser, hvor lang tid man er om det, ligesom de tager sig retten til at videresælge informationerne til tredje part.

Det fik en forsker i det digitale bogmarked til at anbefale læsere til at droppe e-bøger, hvis man vil være absolut sikker på ikke at blive registreret.

- Det får hårene til at rejse sig på nakken af mig. Der er ingen tvivl om, at det er fantastisk med digitale tjenester. Men vi kommer ikke uden om, at der er noget, der hedder privatliv og respekt for det, siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet.

- Virksomhederne - og ikke mindst de amerikanske - tromler derudaf, mens lovgivningen halter efter. Konklusionen, at forbrugeren må holde sig til den gammeldags papirs bog, hvis man vil undgå overvågning, holder bare ikke.

Risiko for hacking

Anette Høyrup mener, det er stærkt problematisk, at man som bruger af eksempelvis Amazon eller Apple ikke har mulighed for at se, hvad der konkret bliver gemt, og at man ikke har mulighed for at slette alle oplysninger.

Desuden peger hun på risikoen for hacking.

- I dag opbygger flere virksomheder profiler bag ryggen på forbrugere. Virksomhederne er så store, at vi ikke ved, hvor informationerne havner, og om det får konsekvenser for de priser, vi bliver tilbudt, eller får konsekvenser for vores grundlovssikrede ret til et privatliv, siger hun.

Forbrugerrådets europæiske søsterorganisation, BEUC, har tidligere lavet en undersøgelse, der viser, at 69 procent af de europæiske forbrugere er bekymret for, hvad der sker med oplysningerne på sigt, og at de gerne vil have muligheden for at kunne slette alle oplysninger.

Samtidig konkluderer undersøgelsen, at kun seks procent af forbrugerne læser betingelserne, inden de accepterer at blive kunder.

Nye regler på vej fra EU

EU-Kommissionen er derfor i gang med at forberede nye regler, som i højere grad gør, at forbrugerne kan styre de informationer, virksomhederne indsamler.

Dermed ser det ud til, at virksomhederne skal sikre, at profilerne kan slettes, og at de kan flyttes til andre selskaber, hvis en forbruger ønsker at flytte sit medlemskab til en konkurrent.

Svært at råde forbrugerne

Men hvad anbefaler I så, at forbrugerne gør?

- Det er svært at råde forbrugerne i denne sag, fordi det er så uigennemskueligt. Vi ved, det er de færreste, der læser vilkårene ordentlig igennem, men det råder vi dem til, siger Anette Høyrup.

DR Kultur har tidligere talt med de danske selskaber Mofibo og Riidr, som begge udbyder abonnementer på e-bøger. De siger, de kun indsamler data om, hvad de enkelte bruger køber, men ikke overvåger kundernes læseadfærd i detaljer.

Dog overvejer Riidr i fremtiden at registrerer, hvordan brugerne læser e-bøger.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve