Shakespeare minder om nutidens amerikanske TV-serier

William Shakespeares værker er stadig relevante for et moderne publikum.

William Shakespeare kunne formentlig godt have fundet på en karakter som Walter White fra Netflix-serien Breaking Bad. En såkaldt "helteslyngel." (Foto: SCANPIX © sCANPIX)

Til april er det 400 år siden den store engelske dramatiker William Shakespeare døde, og i den anledning knopskyder utallige arrangementer og forestillinger verden over.

Ikke mindst i Danmark, hvor Det Kongelige Teater er aktuel med Peter Langdals opsætning af King Lear med Tommy Kenter i hovedrollen.

Men skyldes interessen for Shakespeare, at hans stykker stadig kan sige os noget i dag, eller holdes der kunstigt liv i bedagede værker?

Forfatter Niels Brunse er ved at nyoversætte samtlige af Shakespeares 37 skuespil, og han mener bestemt, at der er der grund til stadig at dykke ned i Shakespeares værker:

- Der er en lige, strømførende linje fra Shakespeares tid op til vores, hvis man fordyber sig i ordene, fortæller han til Skønlitteratur på P1.

Man må kende Marlowe for at kende Shakespeare

Men Shakespeare er ikke den eneste engelske renæssancedramatiker, det er værd at læse i dag. Hans samtidige, Christopher Marlowe, bliver disse år oversat til dansk og udkommer på forlaget Loxodonta.

Og ifølge Marlowes danske oversætter, Jakob Kowalski, må man læse Marlowe, hvis man vil vide noget om Shakespeare:

- For Marlowe er der, hvor det tidlige, moderne elizabethanske drama for alvor begynder, fortæller han.

Shakespeare var stærkt inspireret af Marlowes arbejde, og ifølge Niels Brunse har Shakespeare hentet blankverset (et femfodet versemål uden rim, red.), der er så karakteristisk for hans tekster, fra Marlowe.

Men påvirkningen højst sandsynligt ikke været ensidig:

- Tidligere mente man, at det udelukkende var Shakespeare, der byggede videre på og til dels plagierede Marlowe i nogle af sine første værker, men nyere forskning tyder på, at Marlowe også har kigget på nogle af Shakespeares første skuespil, supplerer Jakob Kowalski.

Renæssancens Hollywood

At der har fundet en udveksling sted imellem de to dramatikere hænger sammen med det kunstneriske miljø i datidens London, hvor skuespilforfattere kæmpede om at få deres værker på scenerne.

Hør mere

Hør hele interviewet med Jakob Kowalski og Niels Brunse i Skønlitteratur på P1 her.

- Det var en vildt konkurrencepræget situation i London på det tidspunkt. Der var flere hundrede professionelle skribenter og forfattere, hvilket er rimelig godt gået, når man tænker på, at London dengang var på størrelse med Århus i dag, fortæller Niels Brunse.

Han sammenligner skuespilproduktionen i renæssancens London med nutidens Hollywood:

- Det er lige meget, om der er en eller fire forfattere. Hvis der er en forfatter, der ikke duer til at skrive det, der skal skrives, så smider man ham ud og tager en anden ind. Det gjorde man dengang, og det gør man også i Hollywood og på serieproduktioner i dag.

Også Jakob Kowalski ser en sammenhæng mellem datidens teaterverden og det, man kalder en ny guldalder for TV, nemlig de amerikanske TV-seriers massive tilstedeværelse på skærmene rundt om i verden:

- Der er kommet rigtig mange penge i denne nye måde at formidle serier på, så derfor kan man ramme nogle nichepublikummer, som man ikke kunne ramme med gammeldags tv, siger han og tilføjer:

- Nøjagtigt det samme så man i Marlowes og Shakespeares renæssance-England, hvor der var en kæmpe industri omkring teaterproduktion og de første permanente teatre blev bygget.

Helteslynglernes genkomst

Ifølge Kowalski har de moderne TV-serier og teatret i renæssancens England det til fælles, at de formår at skabe komplekse og tvetydige karakterer, som publikum kan leve sig ind i. Han kalder disse karakterer ”helteslyngler”:

- Det vil sige karakterer af tvivlsom moralsk observans, som publikum i kraft af deres større menneskelighed end deres teatermæssige forgængere opnår identifikation med. Dette fænomen er meget tydeligt, når man kaster sig ud i nye amerikanske TV-serier, som vi kender dem fra Netflix og HBO.

Der er altså stadig masser af komme efter for det moderne publikum i Shakespeares og den mindre kendte Marlowes værker.

- Det er jo sådan, at stor litteratur og kunst rækker hen over århundrederne. Og det gør Marlowe og Shakespeare selvfølgelig også, siger Niels Brunse.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve