Anmeldelse: Belgiske brødre langer ud efter os alle sammen i ny film

Filmen ’Kvinde, ukendt’ er både socialrealisme og en klassisk detektivhistorie.

Adéle Haenel har hovedrollen som den praktiserende læge Jenny, der kommer på overarbejde efter en særlig henvendelse efter lukketid på klinikken. (© Camera Film)

Det er jo ikke fordi, at brødrene Luc og Jean-Pierre Dardenne synes, der er noget galt med dig. Eller at du er et ondt menneske. Det er ikke dig, de langer ud efter med deres nye film, ’Kvinde, ukendt’.

Det er os alle sammen. De forsøger at give os et modbillede, en ung kvinde, der i kraft af sit arbejde som praktiserende læge har viet sit liv til at hjælpe sine medmennesker.

Hun ligner os, den unge nyuddannede Jenny Davin. Men hun gør noget, vi andre ikke kan snøvle os sammen til, eller ikke har kræfter og styrke til, eller ganske enkelt ikke vil.

Hun insisterer på at vise næstekærlighed og medmenneskelighed i en tid, hvor de politiske vinde ubestrideligt blæser i den modsatte retning. Hun er ved at belære sin praktikant, da det ringer på døren, længe efter lukketid. Praktikanten rejser sig for at åben døren, men Jenny be’r ham sætte sig.

Per Juul Carlsen

Filmtossen Per Juul Carlsen er vært for Filmselskabet på DR K og Filmland Podcast samt anmelder på P1 Eftermiddag.

Han er ikke meget for at tale om yndlingsfilm, men vil gerne vedgå, at hans liv blev formet af Monty Python, David Lynch, ’Rumrejsen år 2001’, ’Blade Runner’, talrige tegneserier og en helt igennem fortræffelig barndom i Randers.

Lukkede døre hele vejen rundt

Tilfældet vil, at netop den bimlen på døren i lægekonsultationen skyldtes en ung afrikansk prostitueret, der forsøgte at stikke af, men som siden blev fundet død ved en flodbred, fordi Jenny og hendes praktikant ikke lukkede hende ind.

Det tilfælde sætter gang i Jennys samvittighed. Hun vil ikke bare finde ud af hvem den unge, myrdede kvinde er, hun vil også sørge for at give hende en begravelse og underrette familien.

Men hun møder ikke meget andet end lukkethed.

En af hendes patienter, en stor dreng, har set noget den aften, men vil ikke fortælle hvad, og da Jenny forsøger at presse det ud af ham, bliver drengens forældre vrede. Kvinden, der passer baren i en telefoncafé, vil ikke fortælle hvad hun ved. En ejer af en campingvogn, hvor den døde afrikanske kvinde havde haft en kunde, vil slet ikke tale med hende.

Og da Jenny spørger to fyre på telefoncaféen om de kan genkende den døde kvinde på et billede, truer de med tæv.

Det er ikke vores bord

Ingen vil rodes ind i noget. Ingen vil involveres. Det er brødrene Luc og Jean-Pierre Dardennes portræt af Europa anno 2016-17-stykker.

Vi accepterer måske til nøds, at flygtninge og migranter lukkes ind i Europa, men det er ikke vores bord. På den led ligger ’Kvinde, Ukendt’ fint i tråd med flere af de film, der blev vist på årets filmfestival i Cannes, og med Dardenne-brødrenes tidligere socialrealistiske spændingsfilm, især 'To dage, en nat' og 'Lorna'.

Det er politiske film, absolut, men primært film, der forsøger at vække den slumrende medmenneskelighed i tilskuerne – uanset at langt de fleste mennesker, der indløser en billet til en film af de belgiske Dardenne-brødre, nok i forvejen er helt enige i at den sociale og menneskelige indsats i Europa i de her år er under al kritik.

Filmen ’Kvinde, ukendt’ slår hårdt, mener filmanmelder Per Juul Carlsen. (© Camera Film)

Cannes fik ændret filmens slutning

Da ’Kvinde, ukendt’ deltog i hovedkonkurrencen på festivalen i Cannes sidste år, sluttede den i en rørstrømsk og følelsesladt hyldest til lægen Jenny Davin, en moderne helt. Det faldt ikke i god jord.

Det blev for melodramatisk på en filmkunstfestival, og siden har brødrene justeret og klippet ned i slutningen, der nu er betydeligt mere tør og knap – og i tråd med resten af filmen.

Det flyder stadig ikke hundrede procent troværdigt at lade unge Jenny, der bliver spillet intenst af det franske stjerneskud Adèle Haenel, være så renhjertet i en sværm af tilknappethed.

I modsætning til de fleste øvrige af Dardennes efterhånden mange medfølende personportrætter, er Jenny svær at tro på som menneske.

Men det ændrer ikke ved at ’Kvinde, ukendt’ slår hårdt. Som film er det en anderledes og intens detektivhistorie. Som slag i mellemgulvet på en kollektiv humanitær vinterhi gør den bestemt også indtryk.

Filmen har premiere i de danske biografer i dag.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve