ANMELDELSE Gud har vel også brug for at drikke sig stiv engang imellem

Den tænksomme drillefilm 'Ex-Machina' udforsker menneskets drøm om at være Gud.

De bedste film er dem, der er sværest at anmelde.

Den slaglinie passer ikke helt, men godt lyder den - og den er ikke helt forkert. De film, der gør noget ubeskriveligt ved én, som rumsterer og driller i sjælen, og derfor er de mest spændende, er ofte umulige at pakke ind i ord.

Og så er der film, der ikke rumsterer så meget at det gør noget, men som er konstrueret så man ikke kan fortælle ret meget uden at afsløre det hele.

En drillefilm

Det er ikke verdens mest overraskende slutning, instruktøren og forfatteren Alex Garland disker op med i ’Ex-Machina’. Men den gemmer hele den filosofiske pointe i filmen, og hvis den her anmeldelse går i gang med endevende den pointe, er der ikke meget tilbage for publikum at kigge på.

’Ex-Machina’ er nemlig en drillefilm, en af den slags hvor grundlaget for historien hele tiden flytter sig, fordi figurerne lyver eller ikke er det, de udgiver sig for at være. Eller nogen lyver om dem.

Altså vil det ødelægge hele filmoplevelsen hvis den her anmeldelse forklarer hvem figurerne egentlig er. Faktisk har anmeldelsen her måske allerede afsløret for meget ved at afsløre, at den ikke kan afsløre for meget ….

Og vi kan jo altid stole på os selv

Men vi har i hvert fald Caleb (Domhnall Gleeson), en helt almindelig ung mand, der arbejder som programmør i et stort it-firma. Caleb er du og jeg, det almindelige menneske, der bliver puffet ind i en ekstraordinær oplevelse.

Og vi kan jo altid stole på os selv.

Vistnok. ?.

Caleb vinder en konkurrence og får lov at tilbringe nogle dage sammen med sin chef, Nathan (Oscar Isaac), der bor aldeles afsides, langt ude i ødemarken, i et topmoderne hus, der på én gang ligner et sommerhus og et fængsel. Her sidder han og eksperimenterer med kunstig intelligens, at skabe en robot, der kan tænke og føle.

Hun hedder Ava (Alicia Vikander), hvilket af gode grunde lugter lidt af bibelske Eva.

Her begynder det lumske spil

Det er nu Calebs opgave at teste Ava, at udsætte hende for den såkaldte Turing-test, der skal afgøre om Ava udviser kunstig intelligens. Og her begynder det lumske spil – med en fjerde hemmelighedsfuld figur, den smækre Kyoko (Sonoya Mizuno), der både fungerer som elskerinde og husholderske for Nathan.

Det er ikke kun spændende at følge den tavse Kyoko, den nysgerrige Ava, den fortumlede Caleb og den mystiske Nathan, der drikker bajere i spandevis, toptrimmer sig selv med fitness og boksning og i øvrigt er en småselvfed spradebasse, selvom han foregiver at være det modsatte.

’Ex-Machina’ er også en diskussion om kunstig intelligens, om menneskets drøm om at lege Gud og opfinde sit eget intelligente liv.

Hvad indebærer det at skabe et væsen i sit eget billede? Gør det mennesket til et ophøjet og klogere – eller tværtimod amoralsk - væsen? Og hvad siger det om Gud?

Uanset den lidt fimsede latinske titel

Det peger tilbage på klassiske science fiction-film af den mere tænksomme, kølige og højtidelige slags, især George Lucas’ ’THX 1138’, Andrew Niccols ’Gattaca’ og Steven Spielbergs ’A.I.’.

Og ’Ex-Machina’ kan snildt hamle op med en sine forgængere. Uanset den lidt fimsede latinske titel, der leger med teaterudtrykket deus ex machina, er ’Ex-Machina’ en befriende ligefrem film. Alex Garland, der er mest kendt for at have skrevet manuskript til Danny Boyles zombiefilm ’28 Days Later’, ikke vader rundt i store filosofiske spørgsmål. Han stiller ikke de store spørgsmål direkte, men lader dem elegant opstå mellem linierne i Calebs, Avas og Nathans samtaler.

Drikker sig stiv i guldøl i tide og utide

Til at begynde med virker det lidt konstrueret at Nathan bor alene i ødemarken og at han drikker sig stiv i guldøl i tide og utide.

På den anden side har den kristne Gud jo altid handlet på egen hånd, og i øvrigt må en gud da være nødt til at have en ventil, altså at kunne drikke sig stiv engang imellem, ligesom Bibelens Noah, for at kunne rumme sine moralske overvejelser. Og så kommer Caleb, det sunde, rationelle og moralske menneske og går en gevaldig tur i tænkemaskinen.

Det samme gør vi sunde, rationelle og tænkende menneskepublikummer. Og meget mere skal den her anmeldelse ikke afsløre.

'Ex-Machina' kan ses i Cinemateket i København fra den 4. til den 14. februar

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve