ANMELDELSE Lone Scherfig jonglerer elegant med svære emner i ny film

Den danske instruktør er aktuel med den britiske film ’The Finest Hour’ om en ung kvindes oplevelser under 2. verdenskrig.

Skuespillerne Gemma Arterton og Bill Nighy gør det begge godt i Lone Sherfigs film. (© SF film)

Okay, det handler om en kvindes kamp for at blive taget alvorligt som manuskriptforfatter – faktisk en kvindes kamp for at blive respekteret som tænkende væsen overhovedet.

Og det handler om myndigheder, der desperat skal bruge en film til at samle nationen, mens den bliver sønderbombet. Og om optagelserne af en film. Og om hvordan oplevelsen af at se en film i biograferne under 2. verdenskrig var så intens en begivenhed, at vi ikke kan forstå det i dag.

Og det handler om to mennesker, der forelsker sig uden at opdage det.

Alligevel, på trods af alle de lag og handlingstråde, på trods af et ønske om at hylde både kvinders handlende kraft, filmmediet som samlende ånd og det britiske folks indsats under 2. verdenskrig, føles Lone Scherfigs ’Their Finest Hour’ aldrig tilnærmelsesvis forvirrende.

Per Juul Carlsen

Filmtossen Per Juul Carlsen er vært for Filmselskabet på DR K og Filmland Podcast samt anmelder på P1 Eftermiddag.

Han er ikke meget for at tale om yndlingsfilm, men vil gerne vedgå, at hans liv blev formet af Monty Python, David Lynch, ’Rumrejsen år 2001’, ’Blade Runner’, talrige tegneserier og en helt igennem fortræffelig barndom i Randers.

Scherfig med det store overblik

Det kan skyldes at erfarne Scherfig har så stort et overblik, at hun kan få en kompleks fortælling til at ligne et fingerknips. Eller at Gaby Chiappe har skåret et knivskarpt manuskript ud af Lissa Evans roman ’Their Finest Hour and a Half’.

Under alle omstændigheder vokser historien let og frit ud fra unge Catrin, der egentlig er uddannet sekretær, men får mulighed for at arbejde med filmmanuskripter netop som de britiske myndigheder forsøger at søsætte en film, som kan samle nationen og overbevise amerikanerne om at de bliver nødt til at gå ind i krigen mod Hitler.

Catrin er fuld af gåpåmod og friske idéer, men hendes boss på filmselskabet, Buckley, hælder til mest den opfattelse, at kvinder er gode til at rydde op og lave te og højst kan skrive det pladder og småsnak, som ikke rigtig betyder noget, men som kvinder godt kan lide på film.

Den unge kvinde Catrin bliver spillet med charme og vilje af Gemma Arterton. (© SF film)

Den sjuft skal naturligvis sættes på plads, og da filmholdet finder en virkelig begivenhed, som kan bruges som udgangspunkt for en film, er det kun Catrin, der forstår de dybere, komplekse sammenhænge.

Hun gennemskuer, hvad der skete, da to tvillingesøstre sejlede ud for at redde britiske soldater efter slaget ved Dunkerque i 1940. Hun kan se hvordan de mere komplekse sammenhænge kan bruges til en bedre film. Og så er hun i øvrigt den eneste, der kan se, hvordan man tøjler den gamle skuespilkrukke, Ambrose Hilliard. Catrin er – kort sagt – den der formulerer fremtiden og fornuften.

Sniger sig uden om faldgruberne

Der er flere potentielle faldgruber i ’Their Finest Hour’.

At gøre 2. verdenskrig og arbejdet med propagandafilm til et spørgsmål om kvindekamp kan nemt blive skingert. Der var trods alt meget andet på spil i de år. Og at fortælle om en nation, der skal samles af en propagandafilm, kan snildt ende i en omgang nationalistisk selvfedme.

Men Scherfig sniger sig let uden om faldgruberne, primært fordi ’Their Finest Hour’ mindst ligeså meget er en komedie som et drama. Filmen bliver båret frem af en kærlig nostalgisk satire over for alle i filmen, måske lige bortset fra fornuftens stemme, Catrin.

Men det imponerende ved ’Their Finest Hour’ er, at den får gjort komplekse emner til noget nær en oplevelse for hele familien – vel at mærke uden at smide kompleksiteten over bord

per juul carlsen

Det kan virke lovlig let at dreje en nostalgisk komedie ud af bombardementerne af London, og den indbyggede kærlighedshistorie virke som unødvendigt sødestof på en historie, der i forvejen får gjort nogen af de mest traumatiske år i britisk historie til en feel good-oplevelse.

Men det imponerende ved ’Their Finest Hour’ er, at den får gjort komplekse emner til noget nær en oplevelse for hele familien – vel at mærke uden at smide kompleksiteten over bord.

Catrin, der bliver spillet med charme og vilje af Gemma Arterton, får sat nogle klare billeder på den, respekt kvinder fortsat kæmper for. Bill Nighy er rørende og fremfor alt skidskæg som den gamle krukke, Ambrose Hilliard, der ikke vil indse at hans karriere er ramt af krigen.

Men først og fremmest er ’Their Finest Hour’ et smukt billede på hvordan filmmediet i sine velmagtsdage kunne samle en hel nation i en fælles ånd.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve