Anmeldelse: Polsk film tror på mere mellem himmel og jord - måske

Polske 'Krop & sjæl' er en både dramatisk og morsom fortælling om at finde trøst i livet.

Tror du på mere mellem himmel og jord og krop og sjæl?

Nej? Det gør Anna. Hun mistede sin søn da han var blot 8 måneder gammel. Men med tiden blev hun overbevist om at han ganske vist har forladt vores fysiske verden, men at han er stadig er hos hende, i en parallel sjælelig verden.

Det blev hendes trøst.

Den brutale død i den polske hverdag

Sådan noget pjat tror politiinspektøren Janusz overhovedet ikke på.

Han bruger dagen på at rydde op efter den brutale død i den polske hverdag, når en mand har hængt sig ved en flodbred eller en ung mor desperat har forsøgt at skære sit nyfødte barn i stykker og skylle det ud i et offentligt toilet.

Meget mere jordnær kan død ikke blive.

Hjemme i sin lejlighed kæmper han med datteren Olga, der lider af bulimi. Selv forsøger Janusz at kvæle sin livslede i store mængder cognac og vodka.

Samtidig rumsterer noget underligt i lejligheden. Lyset bliver tændt midt om natten og musikanlægget i stuen spiller pludselig af sig selv.

Ryster Janusz hånligt på hovedet

Det er her Anna og Janusz møder hinanden. Anna skal forsøge at kurere Olga og mærker at nogen fra det hinsides forsøger at kontakte Janusz.

Til at begynde med ryster Janusz hånligt på hovedet af Anna. Hans sunde, rationelle politiinstinkt forbyder ham at spekulere i den slags.

Men Anna kan mærke noget, hun umuligt kan vide i forvejen, at Janusz afdøde kone, som Olga savner desperat, ligger i vand på kirkegården på grund af et defekt vandrør.

Hvem tror du på? Anna eller Janusz? Hvem tror instruktøren og forfatteren bag historien, Malgorzata Szumowska, på?

Det er endnu et åbent spørgsmål omkring det polske komediedrama ’Krop og sjæl’, der konstant driller sit publikum ved at skifte gear og retning.

Netop som vi tror, vi er vidne til en dyster og forknyt fortælling i stil med den gamle polske filmstormester, Krzysztof Kieslowski, bryder komikken frem, som et pludseligt solstrejf på en forblæst aprildag – og så forsvinder den igen.

Netop som Anna har holdt en overbevisende tale om det vigtige i at holde kontakten til sine nærmeste, uanset at de er døde, antyder Szumowska at konen er småskør og utilregnelig.

En stivstikker og en træmand

Det kunne nemt være blevet en rundtosset og forvirret film, men Szumowska har styr på sine virkemidler.

Det er næsten for tykt tegnet op, at den store tvivler i ’Krop & sjæl’ skal beskæftige sig med noget så sjælløst som at dissekere og deducere dødsfald.

Men det er til at leve med fordi Szumowska får skabt et levende, troværdigt menneske ud af drabschefen Janusz, der bliver irriteret når hans lærling får det skidt på et gerningssted.

Og som inviterer sin datter med ud på en hyggepicnic ved et smukt sted hvor en mand hængte sig, og alligevel overlevede.

’Flot!’ som Olga ironisk udbryder, da Janusz forklarer hvorfra han kendte det hyggelige hjørne ved floden. Janusz er en stivstikker og en træmand. Men der er stadig liv bag den golde facade.

42-årige Malgorzata Szumowska er en af tidens mest kendte instruktører i Polen.

Hidtil har vi kun set hendes fransk-producerede ’Elles’ i danske biografer, men ’Krop og sjæl’ er væsentligt mere vellykket, en både sjov og knugende alvorlig film om at søge lindring i tilværelsen, og om at være åben for livets muligheder.

'Krop og sjæl' er i de danske biografer fra den 21. januar

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve