Anmeldelse: Trådene i 'Bedrag' strejfer subtilt hinanden

I andet afsnit af ’Bedrag’ fortykkedes dramaets snørklede pengeplot markant. Det er klædeligt, og nu kan alt ske.

Natalie Madueño og Kasper Leisner (Foto: Christian Geisnæs © Type 1)

Efter et roligt første afsnit med masser af karakterintroduktion og knap så meget plotdrevet fortælling, kan man rolig sige, at aftenens anden episode af ’Bedrag’ havde fart på.

Vi kunne således nervøse se til, mens samtlige tre hovedspor i serien rent spændingsmæssigt blev katapulteret op til et nyt niveau.

Tobias Bukkehave

Tobias Bukkehave skriver hver uge om film og tv-serier på dr.dk/kultur. Han er uddannet Cand. Mag i film- og medievidenskab og dansk litteratur. Hans speciale handlede om amerikanske tv-serier, og Tobias Bukkehave har siden skrevet bogen ’50 tv-serier du skal se’ om tv-fiktionens historie. Desuden er han film og tv-anmelder på hjemmesiden close-up.dk og optræder løbende som kommentator og tv-ekspert i en række medier.

Per Fly, som er konceptualiserende instruktør på ’Bedrag’, har altid været interesseret i at skildre det danske samfund på tværs af lag og klasser.

Det så vi i hans klasse-trilogi bestående af spillefilmene ’Bænken’, ’Arven’ og ’Drabet’, som dissekerede henholdsvis over-, under- og middelklassen i Danmark. Fly og Gjervig Gram er med ’Bedrag’ i gang med at gøre noget lignende.

Her er det bagvedliggende omdrejningspunkt penge, magt og grådighed, og den tematik og dens implikationer vertikalt i samfundet fik vi for alvor løftet sløret for her i andet afsnit.

Indsatsen hæves

Vi lægger ud hos seriens sympatiske ghetto-helt mekanikeren, familiefaderen og eks-biltyven Nicky, der klædt ud som klovn underholder på sit barns fødselsdag.

Nicky spilles af dygtige Esben Smed, og til forskel for i første afsnit fik den unge skuespiller i denne omgang lov at vise, hvad han kan. Via sin uduelig ven Bimse (Lucas Hansen) kommer Nicky under pres.

"Smeds overgang fra smilende, tossegod klovnefar til sammenbidt, alvorlig karrierekriminel med sans for detaljen sidder lige i skabet. Nu skal der laves penge."

Tobias bukkehave

Serberne vil have den BMW nu, og fordi Bimse allerede har sagt, at det ikke er noget problem, indvilger Nicky i at forlade børnefødselsdagen. Vi mærker hans frustration, og Smeds overgang fra smilende, tossegod klovnefar til sammenbidt, alvorlig karrierekriminel med sans for detaljen sidder lige i skabet. Nu skal der laves penge.

I slutningen af første episode så vi, hvordan det, der med garanti bliver ’Bedrags’ dynamiske og lidt kiksede politiduo, tog form, da bagmandsbetjenten Alf (Thomas Hwan) opsøgte kriminalbetjenten Mads på dennes hjemmeadresse.

Særdeles vellykket forhørsscene

Her i afsnit to blev det tydeligt, at de to komplimenterer hinanden godt. Regelrette Alf kan grundigt knuse data og er vant til tålmodigt at vente længe på resultaterne.

Mads, derimod, er gammel gadebetjent, og hans mere fandenivoldske tilgang til politiarbejdet kan sætte skub i bagmandspolitiets noget træge arbejdsgang.

Villum Eneström Valsten og Natalie Madueño (Foto: Christian Geisnæs © Type 1)

I en ret vellykket forhørsscene fik de to hul på sagen ved at lægge pres på Energreens nyligt afgåede chefjurist Mogens, og selvom Alfs chef (Stine Steengade) ikke ville godkende en aflytning af den korrupte trader Peter (som i øvrigt ejer den føromtalte BMW), fik Mads ad omveje hurtigt fat i en dommerkendelse.

"Skildringen af de to meget forskellige politifolk er fyldt med humor"

Tobias bukkehave

Denne del af afsnittet fungerede rigtig godt. Skildringen af de to meget forskellige politifolk er fyldt med humor, og mens vi trækker på smilebåndet over deres sære alliance, får vi ridset projektet om at penetrere Energreens spind af løgne godt op.

Toppen kommer under pres

Energreens nye chefjurist hedder som bekendt Claudia (Natalie Madueno), og hendes første opgave som Alexander Sødergrens (Nikolaj Lie Kaas) højre hånd bliver at fyre traderen Peter og hans medsammensvorne, fordi politiet er kommet for tæt på deres insiderhandel.

Claudia fornemmer tydeligt, at Sødergren ved mere om sagen, end hvad godt er, og da det viser sig, at Peter ligger inde med materiale, der kan vælte hele korthuset, må hun tilbyde de to fuskere hver to millioner Euro for at forlade landet.

"Lie Kaas spiller fortræffeligt og træder virkelig i karakter som CEOen, der holder hovedet koldt, selvom pillerne under penge-katedralen er begyndt at skælve."

Tobias Bukkehave

Lie Kaas spiller fortræffeligt og træder virkelig i karakter som CEOen, der holder hovedet koldt, selvom pillerne under penge-katedralen er begyndt at skælve. Sødergreen giver helt refleksivt mindelser om Stein Bagger-personaen, men det lader til, at forfatterne har begået en langt mere raffineret og nuanceret figur, hvis egentlige bevæggrunde og etiske standpunkt stadig er henlagt i fortællemæssigt mørke.

Her lykkes vidensdistributionen i manuskriptet rigtig godt. Vi ved lige nu tilpas lidt om spindet og de forskellige edderkopper og fluer, der måtte befinde sig i det, til at vi absolut må se mere, og de få glimt af den enigmatiske, svenske rænkespiller med brillerne fungerer som dragende teaser for vores nysgerrighed i den retning.

En fornem suspense

Det absolut bedste ved afsnit to af ’Bedrag’ er måden, hvorpå de tre hovedtråde i historien subtilt strejfer hinanden.

Selvom det er forventeligt, og selvom der som sådan kun er en logisk måde, det kunne forgå på, så fungerer luksus-BMWen rigtig fint som bindeled mellem de tre karaktersfærer.

"Det absolut bedste ved afsnit to af ’Bedrag’ er måden, hvorpå de tre hovedtråde i historien subtilt strejfer hinanden".

Tobias bukkehave

Den rige, egoistiske og dybt usympatiske trader ejer bilen, det to idealistiske middelklasse-betjente, som selv kører hjem i hver deres Ford Mondeo, overvåger den, og seriens to smånaive underklasse-biltyve begærer vognen, og er villige til at sætte alt på spil for at få fat i den.

Den struktur er der en del underspillet symbolik i, som på fin vis leger med hele seriens præmis.

Fly bygger fornem suspense op mod episodens afslutning, og grebet med at vi som de eneste ved, at bilen er under overvågning, og at Nickys projekt derfor med stor sandsynlighed er dødsdømt på forhånd, fungerer rigtig godt og underbygger flot seriens tema om hybris og nemesis.

All in

Samlet set bød andet afsnit a ’Bedrag’ på endnu mere af alt det, som var godt i første afsnit.

En lækker æstetik, interessante figurer og et emne om grådighed og ulige adgang til midler, som vedkommer os alle.

Nikolaj Lie Kaas (Foto: Christian Geisnæs © Type 1)

Dertil kommer, at der nu virkelig er noget på spil for samtlige figurer i ’Bedrag’. Sødergrens imperium synes at være et blændværk, og en afsløring er givetvis rykket nærmere.

"Hvor langt er den unge mor egentlig villig til at gå for at nå helt op i toppen af kransekagen?

Tobias bukkehave

Claudia er på vej ind i spindet og har allerede nu forspildt de første chancer for at komme ud med skindet på næsen. Hvor langt er den unge mor egentlig villig til at gå for at nå helt op i toppen af kransekagen? På samme måde lurer faldet forude for Mads og Alf.

Selvom deres efterforskning lige nu synes at give resultater, og selvom intentionerne er gode, så ved vi, at aflytningen foregår på falske vilkår, og den kendsgerning truer med at vælte hele deres foretagende.

Nederst i pyramiden nyder Bimse og Nicky for en kort stund et velfortjent, ekstatisk Robin Hood-moment. De har stjålet 2 millioner Euro fra nogle, som vi ved er nogle decideret dumme svin, men i samme ombæring har de to knægte i uvidenhed lagt sig ud med nogle af de farligste hajer i farvandet.

Det bliver med andre ord rigtig spændende at se, hvordan ’Bedrag’ fortsætter.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve