BERLIN En velformuleret øjenåbner af en tunesisk film

'Inhebbek Hedi' viser de politiske perspektiver i Tunesiens tyngende familietraditioner.

Det er bare en bette film fra Tunesien – en lille historie om en ung mand, der føler sig presset af sin familie.

Der er omtrent 5 figurer med i filmen: En ung mand, hans mor, hans storebror, den unge mands kommende kone og en danserinde, som den unge mand forelsker sig i.

Men som tilskuer fornemmer man hele tiden at filmen handler om noget langt større, om hele Tunesien og om en situation, der lige nu er ved trække både Europa og de arabiske lande fra hinanden

Det er alt sammen for Hedis skyld

Manden i midten af ’Inhebbek Hedi’ er Hedi, en salgsagent hos et bilfirma. Hans mor har fundet ham en smuk kone og sammen med Hedis storebror har de købt og istandsat lejligheden ovenpå moderens hjem. Storebroderen har endda fundet et nyt job som afdelingsleder på en fabrik til Hedi.

Det er alt sammen for Hedis skyld – så han kan få et lykkeligt liv. Men ingen har spurgt til Hedis ønsker. Ingen ved, at han drømmer om at udgive den tegneserie, han fifler med. Ingen har spurgt ham. Ingen er interesseret, for alle mener at vide, hvad Hedi har brug for

Den helt almindelige unge mand

Det handler om den helt almindelige unge mand Hedi i Mohammed Ben Attias ’Inhebbek Hedi’, der er den første arabiske film i konkurrence i Berlin i 20 år, men filmen er så omhyggeligt konstrueret, at man aldrig er i tvivl om at den handler om konflikten mellem tradition og modernitet i Tunesien – og i de arabiske lande.

Tunesien er kendt som et af de mest progressive arabiske lande, men samtidig et land, der er splittet mellem traditioner, islamister og mange unges ønske om mere frihed.

Det var således ren gift for både landet og den vigtige turistindustri da 21 museumsgæster blev dræbt af terrorister i Bardo i marts 2015 og en ung mand skød 38 europæiske badegæster et par måneder senere.

Praler konstant af sin ældste søn

’Inhebbek Hedi’ beskæftiger sig hverken med politik eller terror, men landets økonomiske krise og store ungdomsarbejdsløshed spiller en birolle. Og gennem hele filmen er det en pointe, at de frihedssøgende må se mod Frankrig og Europa for at leve uden at have forældrenes og familiens og samfundets øjne hvilende på sig.

Hedis mor praler konstant af sin ældste søn, der har et godt job i Frankrig og som ringer flere gange om ugen. ’Jeg ønsker jer alle sådan en søn’, jubler hun til de øvrige mødre i byen.

Sandheden er at den ældste søn, Hedis storebror, er rejst til Frankrig for at leve som han har lyst, og han ved at hans mor aldrig vil anerkende den franske kvinde, han har giftet sig med.

Det traditionsrige Tunesien lyver kort sagt konstant i ’Inhebbek Hedi’. Det gælder også Hedis søde kommende kone, der sender Hedi kærlige sms’er, uden overhovedet at kende ham – og som Hedi irriteret konstaterer, uden at vide om hun elsker ham.

Alle har ret til at være lykkelig

Den unge danserinde, Rim, som Hedi møder og forelsker sig i på et strandhotel arbejder både i Tunesien og i Montpellier i Frankrig. Hun er billedet på det moderne Tunesien, hvor unge kvinder kan gå klædt, som de har lyst, men det er samtidig en pointe, at hun må til Frankrig for at få et meningsfyldt arbejde.

Islamister og terrorister bliver ikke nævnt med et ord i ’Inhebbek Hedi’. Det er heller ikke nødvendigt. Som tilskuer fornemmer man, at andre unge mænd vil reagere endnu kraftigere på de tyngende og hæmmende bånd, traditionerne lægger på dem.

Der kan ikke undgå at opstå konflikter og problemer, såsom masseudvandring, når båndene er så snerrende og verden samtidig ser ud til at være fuld af muligheder på den ene side af Middelhavet.

Så højt taler Mohammed Ben Attias film med sine bittesmå bogstaver. Den er som skabt til årets motto på den politisk bevidste filmfestival i Berlin, 'Alle har ret til at være lykkelig'. Forhåbentlig bliver der plads til den velformulerede øjenåbner i de danske biografer.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve