Danske filmfonde sakker bagud i kampen om internationale film

De danske filmfonde er for små til at tiltrække de internationale storfilm. Det kunne ændres ved at sammenlægge de tre danske filmfonde, mener ekspert.

Store internationale instruktører som Woody Allen fravælger Danmark, når de skal lave film. De danske filmfonde har for få midler og kunne med fordel lægges sammen, mener professor.

Barcelona fik 'Vicky Cristina Barcelona', og Paris fik 'Midnight in Paris'. Men selv om der var rygter om, at den legendariske filminstruktør Woody Allen ville komme til København for at optage, så holder han og mange andre store filminstruktører sig væk.

Det skyldes blandt andet, at pengene i den københavnske filmfond er for små. Derfor vurderer Mark Lorenzen, der er professor i erhvervsøkonomi ved CBS, at det vil være fornuftigt at sammenlægge de tre danske filmfonde, så Danmark samlet set får nemmere ved at konkurrere med de store udenlandske filmfonde.

Småproduktioner og få scener

- København havde svært ved at få etableret en filmfond, og derfor blev fonden mindre. For små midler betyder, at der kun kan laves småproduktioner, skydes nogle enkelte scener i byen, eller at man slet ikke kan tiltrække udenlandske produktioner. Hvis man vil konkurrere med de store byer, så giver det rigtig god mening at samle de danske filmfonde i én, siger Mark Lorenzen.

Han mener, at der er risiko for, at effekten af de investerede fondsmidler ikke bliver store nok, hvis man fokuserer lokalt i modsætning til nationalt, hvor man har mulighed for at tiltrække store film.

Danske filmfonde har få penge

Ifølge tal fra Cine Regio, der er et europæisk netværk for regionale filmfonde, ligger de danske puljer i den lavere ende i skalaen, når det gælder støttemidler til film. Og netop de beløb har stor betydning for, hvor en filmproduktion bliver placeret.

Eksempelvis har Copenhagen Film Fund, der har flest midler i Danmark, omkring 13 millioner kroner til rådighed hver år. Derimod har den franske by Lille, der nogenlunde har samme størrelse som København, et budget på over 33 millioner kroner, mens den catalanske filmpulje med base i Barcelona har lidt over 90 millioner kroner.

Hvis man lagde Filmfyn, Den Vestdanske Filmpulje og Copenhagen Film Fund sammen, så ville det samlede budget ifølge Cine Regio være på omkring 30 millioner kroner.

Filmfond: Godt med de lokale fonde

Thomas Gammeltoft, der er direktør i Copenhagen Film Fund, er enig i, at konkurrencen er hård, og at der er behov for flere penge. Men han kan ikke se fornuften i at lægge de tre danske filmfonde sammen.

- Det er nødvendigt at have lokale fonde, så filmproduktionerne kommer bredt ud. Copenhagen Film Fund er ikke sat i verden for at konkurrere med de to andre danske fonde, og vores mål er hovedsageligt at tiltrække de internationale projekter. Derfor ser vi os som et supplement til de lokale fonde, som laver rigtig mange danske film, siger Thomas Gammeltoft.

Man skal huske på, at investeringer i København altid giver betydelige økonomiske effekter i resten af landet.

Mark Lorenzen, professor i erhvervsøkonomi ved CBS

Han tilføjer, at hver gang der investeres en krone i filmproduktion, så giver det en direkte meromsætning på op til fire kroner.

Derfor foretrækker han, at der bliver lagt endnu flere statslige midler i den københavnske fond, eller at der bliver lavet en fælles filmpulje på tværs af Øresund på mellem 15 og 20 millioner kroner.

En fælles fond vil gavne hele landet

Mark Lorenzen mener til gengæld ikke, at det få stor betydning for den geografiske bredde i filmproduktionen, hvis de tre fonde bliver samlet under én hat.

- Med internationale briller er Danmark nærmest én by, som samlet set er på størrelse med de større europæiske byer. Selv om de udenlandske producenters fokus i første omgang vil være på København, vil andre danske regioner også komme i spil, når først produktionerne er her. Man skal huske på, at investeringer i København altid giver betydelige økonomiske effekter i resten af landet, siger han.

Copenhagen Film Fund har indtil nu midler frem til 2016, hvor det skal evalueres.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve