David Lynch kan gøre selv en solskinsdag uhyggelig

David Lynch, der i dag fylder 70, står i stærk kontrast til resten af Hollywood. Hans talent viser sig både, når han laver sine bizarre film, men også at han overhovedet kan få lov til at lave netop den slags film, siger filmekspert.

David Lynch, der står bag en række kultfilm og ikke mindst serien 'Twin Peaks', fylder i dag 70 år. (Foto: Glenn Hunt © Getty Images)

Åbningsscenen fra filmen ’Blue Velvet’ fra 1986 er en typisk David Lynch-scene.

Mens sangen med samme navn som filmen spiller som underlægningsmusik, triller en brandbil forbi en typisk amerikansk middelklassevej.

I en forhave til et af husene blæser roserne i vinden, mens en mand står og vander haven. Pludselig falder han og ryger ned i græsset – og det samme gør kameraet. Og den amerikanske forstadsidyl viser sig at være bygget på en bund af gnavede insekter og store, ulækre biller.

Netop ’Blue Velvet’ er filmlektor ved Københavns Universitet Peter Schepelerns yndlingsfilm af David Lynch. Fordi den er så typisk Lynch, der fylder 70 år i dag.

- David Lynch er en sjældenhed. Han er en auteurskikkelse i den amerikanske filmindustri, som normalt skal tjene den kommercielle guddommelighed.

- Lynch er noget særligt, fordi han blandt andet med ’Blue Velvet’ har kunnet lave sine meget usædvanlige film med de underlige mareridtslignende universer. Og han er også et talent, fordi han har fået lov, siger Peter Schepelern.

Lynchs okkulte kræfter

Fælles for mange af Lynchs film er ifølge Peter Schepelern, at de tager udgangspunkt i det totalt genkendelige.

Det er f.eks. den lille by Twin Peaks fra tv-serien eller den unge, pæne mand i ’Blue Velvet’. Men lige under overfladen ligger de okkulte kræfter og brager rundt med undertrykt begær og dæmonisk vold og sex.

- Han kan gøre selv en scene i højlys dag helt uhyggelig. Man kan stå ved en amerikansk diner, og så kører kameraet hen langs væggen, og du ved, at der er nogen, der ikke skal være der. Han kan tage fat i en nerve, som vi ikke vidste, vi havde – og han gør det med fantastisk flotte billeder. Som et moderne uhyggeligt eventyr.

Konen kalder ham for Bob

I 2010 interviewede Peter Schepelern den amerikanske instruktør og billedkunstner, da han udstillede på Gl. Strand i København.

Han husker Lynch som en person, der er fuldstændig klar over, hvem han er. Ikke på en arrogant måde, men på de vævende, abstrakte og dybsindige ting, han sagde - men også som en person, der er så supertrænet i interviews, at udtalelserne nogle gange kunne blive banale.

- Det sjoveste fra interviewet var, at han fortalte, at hans kone kalder ham Bob, som er den onde satan i ’Twin Peaks’, og da jeg et par dage efter interviewet igen mødte ham på Gl. Strand, præsenterede jeg ham for min søn, der studerede psykologi. Derefter så han dramatisk ud, vente sig mod min søn og sagde: ”Stay away from me!”

Mere europæisk end amerikansk

Lynchs særlige univers har også betydet, at han ikke er lige så populær i sit hjemland, som han eksempelvis er i Europa.

Det viste sig blandt andet, da 'Twin Peaks' kom til Danmark og var noget, alle skulle se. Men hjemme i USA var den kun en lille, eksklusiv serie, siger Peter Schepelern.

- Han er mere et europæisk fænomen. Hans film lægger sig mere op af de europæiske art film-traditioner, som kom som et forsøg på at lave noget andet end Hollywoods lige-ud-ad-landevejen, siger Schepelern.

David Lynch er i øjeblikket i gang med at instruere nye afsnit af 80’er-kultserien ’Twin Peaks’.

Twin Peaks | Now in Production | Coming to SHOWTIME in 2017

'Mulholland Drive' via meditation

Udover at være instruktør og billedkunstner er Lynch også aktiv inden for meditation, som han har dyrket i godt 40 år.

I 2007 besøgte David Lynch derfor DR2-programmet ’Den 11. time’ sammen med rektor Ole Blenkov fra Højskolen for bevidsthedsudvikling.

Ikke for at dvæle ved sine mange film, men for at tale om transcendental meditation, som han dengang havde udgivet bogen ’Catching the Big Fish’ om.

Du kan se et klip fra interviewet her, hvor vært Mikael Bertelsen alligevel får spurgt lidt ind til Lynchs filmarbejde, mens Ole Blenkov mediterer i baggrunden.

Klip fra Den 11. time med David Lynch

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve