Nespresso sagsøger konkurrent for George Clooney-dobbeltgænger

Et israelsk espressofirma har lavet en reklame med en mand, der har slående lighed med Hollywood-stjernen George Clooney.

Manden til venstre ligner manden til højre for meget. Det mener Nespresso, der har anlagt sag mod et espressofirma for at bruge en George Clooney-dobbeltgænger i en reklame. (Foto: Screendump fra reklamer)

Håret har samme grå nuance. Habitjakken samme snit. Og glæden ved espresso er lige så stor.

Hovedpersonen i det israelske espressofirmas Espresso Clubs reklame ligner i det hele taget Hollywood-skuespilleren George Clooney umiskendeligt meget.

For meget, faktisk. Det mener i hvert fald Nespresso, som bruger George Clooney til at markedsføre deres Nespresso-kapsler.

Nespresso har derfor valgt at sagsøge Espresso Club for at ”forhindre kunder i at blive misledt” og kræver reklamen fjernet og 50.000 dollars som kompensation.

Espresso Club_46sec אספרסו קלאב - פשוט לשתות קפה

Vil nå hele vejen til Højesteret

Tvisten mellem de to espressofirmaer startede oprindeligt for to år siden, hvor Nespresso oprindelig lagde sag an mod Espresso Club. Den tabte Nespresso dog, men valgte 20. januar at appellere dommen.

Espresso Club regner dog ikke med at komme til at betale de 50.000 dollars, som Nespresso ønsker i kompensation. Til den israelske avis Yedioth Ahronoth siger firmaets direktør, Oren Tal, ifølge International Business Times:

- Jeg tror, diskussionen om at bruge dobbeltgængere vil nå hele vejen til Højesteret, men deres påstande giver ikke mening, så derfor tror jeg, at vi kommer til at vinde. Der er en helt genre inden for reklamer, som forholder sig til og gør grin med deres konkurrencer.

Den israelske reklame gør i øvrigt opmærksom på, at skuespilleren i reklamen ikke er George Clooney, men det har altså ikke formildet Nespresso.

Håret har samme grå nuance. Habitjakken samme snit. Og ikke mindst er glæden ved espresso lige så stor.

Opslået af DR Nyheder på 25. januar 2016

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve