Ny dansk komedie er en 'Far til tre' for voksne

’Gud taler ud’ med Søren Malling i hovedrollen bringer velsignet galskab ind i dansk film.

Den her anmeldelse er helt normal.

Den ville virkelig gerne have været kuleskør, plimtosset og flintrende gal. Men en anmeldelse kan jo pr. definition ikke være tosset - måske til nøds excentrisk.

En anmeldelse skal være en afbalanceret vurdering, der på den mest sobre og ædruelige måde skal veje et kunstnerisk udtryk. Det kan ikke bare dumpe fækalier på sund fornuft og almindelig konsensus.

Den her anmeldelse ville gerne have kørt samme trip, som Søren Malling gør i ’Gud taler ud’.

Den ville gerne have stillet sig i et hjørne af verden og insisteret på, at den ser ud på en helt bestemt måde – selvom andre ser det anderledes. Den ville gerne være psykolog og erklære, at medicinalindustriens produkter ikke kan bruges til en hujende fis og i stedet insistere på, at litteratur kan helbrede en urolig sjæl.

'Gud taler ud' ville så gerne...

Ligesom Søren Mallings psykolog-far ville den gerne stå fast på, at de tre sønner skal opføre sig efter deres fars, ’Guds’, verdensbillede, og være fuldstændig indifferent overfor børns særlige temperamenter.

Den ville gerne drive sin unger så langt ud, at den ældste søn melder sig ind i kristen sekt, og den næstældste springer skolen over, ligger på sit værelse, hører nyrock og onanerer dagen lang. Og den ville gerne kaste sig ud i et håbløst selvrealiseringsprojekt, der går ud på at blive stor forfatter og i samme åndedrag skide på sine pligter som familiefar.

Per Juul Carlsen

Filmtossen Per Juul Carlsen er vært for Filmselskabet på DR K og Filmland Podcast samt anmelder på P1 Eftermiddag.

Han er ikke meget for at tale om yndlingsfilm, men vil gerne vedgå, at hans liv blev formet af Monty Python, David Lynch, ’Rumrejsen år 2001’, ’Blade Runner’, talrige tegneserier og en helt igennem fortræffelig barndom i Randers.

Den her anmeldelse ville gerne være det tossede, skøre, der rusker op i den pæne, vanetænkende forudsigelighed.

Men på den anden side er Henrik Ruben Genz’ filmatisering af Jens Blendstrups selvbiografi ’Gud taler ud’ ikke SÅ tosset.

Den er ikke så originalt tosset tænkt som Genz’ forrige film, ’Tordenskjold & Kold’, der fortalte om nationalhelten Tordenskjold, da hans meritter mod svenskerne var fortid, og han sejlede ud af en nedtur på sprut, damer og lavt selvværd. Det var så skævt tænkt, at biografpublikummet inde på midterlinien aldrig fangede galskaben.

Galskaben eksisterer stadig

’Gud taler ud’ er grundlæggende en fornuftig film, der hylder idéen om, at galskaben stadig eksisterer midt i den velfriserede velfærdsstat, og at den pludselig stikker sit uforudsigelige morgensure Søren Malling-fjæs frem og råber "bøh".

Det er lidt af et paradoks, som ’Gud taler ud’ kæmper med hele vejen.

Genz’ film er i mange henseender en klassisk folkekomedie med den skøre familie - en slags 'Far til tre' for voksne. Især scenen hvor psykologens kone irriteret fjerner mos fra garagens tag – mens ’Gud’ sidder nedenunder og frustreret leger forfatter – er klassisk folkekomedie. Ligesom scenen hvor psykologfaderen holder tale og serverer filmens morale om at finde sit eget jeg til den ældste søns bryllup.

Om 'Gud taler ud'

Instruktør: Henrik Ruben

Medvirkende: Søren Malling, Lisa Nilsson, Jesper Asholt

Premiere: 28. september

Drømmer smukt om at være skør

’Gud taler ud’ er en temmelig normal film, der drømmer smukt om at være skør, men bestemt aldrig bliver det – og nok heller ikke vil være det i sidste ende.

Den vil være i kontrol og betragte Søren Malling, mens han fyrer vanviddet af. Samtidig leger fotografen, Jørgen Johansson, forrygende opfindsom billedleg sammen med klipperen Kasper Leick.

Imens er Jesper Asholt og Mads Riisom forrygende klovnede i et par små roller som Guds disciple, og den tidligere svenske popsild, Lisa Nilsson, er et velfungerende småtosset påfund som Mallings hårdtprøvede kone.

Det er ikke så originalt og skørt tænkt, at det for alvor gør indtryk og udfordrer, som i Henrik Ruben Genz ’Frygtelig lykkelig’ og ’Tordenskjold & Kold’. Men den lukker galskaben ud for en kort stund i den pæne danske filmbranche.

Det fryder i sjælen for sådan en helt normal anmeldelse som den her, der også gerne ville turde at være tosset.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve