Rollespil var ‘djævelsk og satanisk’ for 30 år siden - i dag hyldes de første nørder

Nikolaj Ditlev Steensgaard og Merlin P. Mann genbesøger deres ungdomsår som nogle af Danmarks første rollespillere.

- Der kunne sagtens gå 14 timer i streg med spillet, husker Nikolaj Ditlev Steensgaard.

Spillet er det amerikanske 'Dungeons and Dragons', som første gang udkommer i 1974, men som først for alvor slog igennem i Danmark i 1980'erne.

18. oktober 1987 er den københavnske fantasybutik Fantask således fyldt til randen af unge 'Dungeons and Dragons'-spillere.

Og i mængden står også en lettere bekymret reporter, Jørgen Poulsen, udsendt fra Danmarks Radio til at undersøge det nye spilfænomen importeret fra USA.

- Spændende og fascinerende, men også et djævelsk og satanisk spil, siger amerikanske eksperter, som direkte sætter spillet i forbindelse med mindst 85 mord og selvmord i USA.

Sådan indleder journalisten Jørgen Poulsen sin reportage fra butikken.

Firstmovers i 1980'erne

Både Nikolaj Ditlev Steensgaard og Merlin P. Mann var blandt de danske firstmovers, der var en del af det lange Søndagsavis-indslag tilbage i 1987.

Men det startede langt tidligere for dem begge to:

- Det har nok været tilbage i 1983, hvor jeg var 13 år gammel. Jeg gik på Sct. Petri (skole i Indre København, red.). Den lå lige ved siden af fantasybutikken Fantask, som var den eneste forhandler af spillet dengang, fortæller Nikolaj Ditlev Steensgaard om sit første møde med spillet.

- Vores evner var altså ikke så overbevisende. Og vi havde også en ret lemfældig tilgang til sikkerhed, så vi fik nogle skader under optagelserne

Merlin P. Mann

- Vi hang altid ud i Fantask hver eftermiddag efter skole, så vi fulgte med i alt det nyeste indenfor amerikanske popkultur, så derfor begyndte vi ret tidligt at spille spillet, forklarer Nikolaj Ditlev Steensgaard.

Eksempler på de 'Dungeons and Dragons'-bøger, der hjælper rollespillerne igennem historiefortællingen, der danner udgangspunkt for spillet. (© Wizards)

Det var omkring samme tid, at Merlin P. Mann blev introduceret for spillet.

- Jeg var 12 år, da jeg så min plejefar og én af hans venner sidde og spille det. Vennen havde taget det med hjem fra USA og jeg var dybt fascineret fra starten, fortæller Merlin P. Mann begejstret.

Faktisk blev Merlin P. Mann så fascineret, at han, fordi han ikke kunne få fat i sit eget spil, selv lavede et 20-siders manuskript, som han så kunne spille med sine venner.

Med årene blev også foreningen Forende Rollespillere i Nordsjælland stiftet og også et foreningsblad om rollespil, som drengene fik lov til at sælge i netop fantasybutikken Fantask.

'Eksperterne', der blev landskendte

Og det var faktisk bladet, der var grunden til, at Merlin og hans venner pludseligt befandt sig på tv i bedste sendetid.

De havde nemlig skrevet nogle artikler om 'live rollespil', som man dengang kaldte det, mange nu bedst forbinder med rollespil. Og det ville Jørgen Poulsen gerne have med i sin reportage.

Bøger, figurer og terninger fra 'Dungeons and Dragons'-rollespillet. (Foto: Simon Hayter © Getty Images)

Så i stedet for at sige, at han egentligt ikke selv dyrkede live rollespil, valgte Merlin P. Mann i hast at finde kostumer og venner, der var med på ideen om at lege live rollespil-eksperter.

- Vores evner var altså ikke så overbevisende. Og vi havde også en ret lemfældig tilgang til sikkerhed, så vi fik nogle skader under optagelserne, griner Merlin P. Mann, da han fortæller som sin optræden på national tv tilbage i 1987.

En intellektuel udfordring

For live rollespil var slet ikke hverken Nikolaj, Merlin eller mange andre rollespilleres indgangsvinkel til universet. Det var tværtimod det mere inaktive bordrollespil, hvor man sad samlet om et stort bord i timevis.

- For os var det både en intellektuel udfordring, men det var jo også et social arrangement mere end noget andet, fortæller Nikolaj Ditlev Steensgaard.

Der var virkeligt en følelse af pionerånd og iværksætteri.

Merlin P. Mann

Han kunne nemt bruge 14 timer rundt om bordet med vennerne, kun afbrudt af søvn, hvorefter de igen indtog deres pladser rundt bordet i yderligere 14 timer.

- Det mest fantastiske ved spillet var jo, at det var det første kollaborative spil. Det var også et spil, der handlede om historiefortælling. Man skulle altså spille sammen for at skabe den bedst mulige historie. Og dét var fedt, forklarer Merlin P. Mann.

Nørderne, der blev voksne

Og fascinationen af spillets præmisser om samarbejde og historiefortælling har præget mange af de oprindelige 'Dungeons and Dragons'-spillere sidenhen, forklarer Merlin P. Mann, der i dag selv blandt andet er forfatter med en særlig forkærlighed til fantasygenren.

- At spille rollespil som ung har haft betydning for mig i to helt centrale områder, forklarer han.

- Først og fremmest lærte man at forholde sig til fortællingen og det samarbejdende medie, det kan være. Det udviklede jeg sidenhen med manuskriptskrivning på filmskolen.

- Men dernæst var rollespilsmiljøet især båret af ens eget initiativ. Det var ikke ligesom fodbold, hvor alting var sat i system. Hvis man ville spille rollespil, så skulle man selv sætte det i gang.

- Det krævede en enorm energi og man fik nogle evner, som man på det tidspunkt ikke ville have fået andre steder. Der var virkeligt en følelse af pionerånd og iværksætteri, forklarer Merlin P. Mann.

Mange af hans venner fra rollespilsmiljøet er i dag iværksættere eller arbejder med historiefortælling.

Nogle som forfattere, som han selv, eller, i andre tilfælde, som udviklere af ledelsesspil, som topledere i danske virksomheder spiller for at udvikle deres ledelsesevner.

Fra før internettes tid

Tilbage til Jørgen Poulsen og 1987.

For i Fantask står Morten Søndergaard, bedre kendt som Marvel Morten. Han er gennem sit arbejde i butikken blevet en dansk fantasylegende, og mindedes på Twitter selv den dag for 30 år siden:

Som formand for Forenede Rollespillere i Nordsjælland kunne Merlin P. Mann også mærke den gennemslagskraft, tv-indslaget havde haft.

I en tid før internettet var det ellers svært at finde sammen i fællesskaber på tværs af landet. Men pludseligt fik folk øjnene op for rollespil - og også hans forening:

- Vi fordoblede medlemsantallet i tiden efter indslaget, husker Merlin P. Mann.

Men det var ikke kun lutter lagkage pludseligt at blive et nationalt fænomen i de unge teenageår.

- Det sjove ved det indslag er jo, at som vi blev større, så det var også lidt pinligt at have været med i tv-indslaget, griner Merlin P. Mann.

- Da vi kom på HF nogle år senere, nævnte nogle eksempelvis indslaget og jeg gjorde dem bestem ikke opmærksom på, at jeg havde været med.

TV-indslaget, der ikke vil dø

Men hvad, der var pinligt som teenager, skulle senere i livet vise sig at være en ære:

- Da jeg blev voksen, mødte jeg flere, der enten havde set klippet eller selv havde spillet rollespil, fortæller Merlin P . Mann.

Han oplevede sågar - til et arbejdsmøde med et kreativt hold fra Lego - at blive hædret for at have været med til at skrive rollespilsbladet fra Fantask tilbage i 1980'erne.

- 'Er det dig, der skrev det blad?!'

Du kan se hele indslaget fra 1987 her:

Søndagsavisen 18. oktober 1987 - 'Dungeons and Dragons'

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve