Strafferetsekspert anmelder 'Bedrag': Så skete retfærdigheden fyldest! Eller gjorde den?

Bedrageriet sluttede brat for Claudia, Ulrik og Sander i sidste afsnit af 'Bedrag'. Alt i alt er den en serie, som ligger uhyggelig tæt på virkelighedens sager om økonomisk kriminalitet, mener aftenens gæsteanmelder.

Vi finder aldrig ud af, hvad der driver ham. Er det magten ved at være den øverste leder af et internationalt Energreen med egen privat jet, er det glæden ved den dyre og smukke villa, beliggende ned til søen, er det størrelsen på hans private bankkonto eller drives han faktisk af drømmen om den grønne energi og superlederen eller agerer han blot som han gør, fordi han kan, skriver aftenens gæsteanmelder om direktør Sander, der blev spillet af Nikolaj Lie Kaas. (Foto: Christian Geisnæs © Type 1)

Så skete retfærdigheden fyldest! Eller gjorde den? Og hvilken retfærdighed?

Sidste afsnit af Bedrag endte med en død Sander, en Ulrik, der begik selvmord og en Claudia, der skulle rykke i fængsel.

Tilbage og tilsyneladende overlevende var den mystiske, uhyggelige svensker, P og bestyrelsesformand Christensen.

Vi fornemmede tydeligt, at de egentlige bagmænd – og måske et netværk bag dem – blot ville ryste støvet af sig og finde en ny ”Sander” til at være spydspids for deres skurkestreger langt fra lovens ikke tilstrækkeligt lange arm.

Lars Bo Langsted

Lars Bo Langsted er professor i strafferet på Juridisk Institut, Aalborg Universitet. Han har speciale i økonomisk kriminalitet og ledelsesansvar.

Han har i en periode været ansat i SØK der bedre er kendt under navnet Bagmandspolitiet.

Han er endvidere leder af center for grænseoverskridende økonomisk kriminalitet og cybercrime (IECC) ved Aalborg Universitet.

Vi har været underholdt på et exceptionelt højt plan gennem de 10. afsnit af 'Bedrag'. Skuespillet har i alle rollerne været fuldstændigt overbevisende og ingen af karakterne er faldet igennem eller på noget tidspunkt været utroværdige.

Tværtimod har skuespillerne givet deres karakterer fylde og menneskelig troværdighed. En fornøjelse at stifte bekendtskab med så mange skuespillere, kendte som – indtil nu – mindre kendte, der alle fyldte deres roller glimrende ud.

Sanders motiver tager han med i graven

Det er imidlertid ikke bare som almindelig TV-kigger, men også som kender af det økonomisk kriminelle landskab og persongalleri, man må være begejstret for det særlige miks af psykopati, ambition, svaghed og magtbegær, der driver personerne til at begå deres kriminalitet - og for den sags skyld måske også personlige gradbøjninger af lovgivningens regler i retfærdighedens navn.

Sander er som den følelseskolde administrerende direktør med klare psykopatiske træk kendetegnet ved sin evne til at virke uhyre charmerende og tilsyneladende empatisk, men i Nikolaj Li Kaas’ fremragende spil er han samtidig helt kold over for realiteter, andre mennesker og loven.

"Vi finder aldrig ud af, hvad der driver ham. Er det magten ved at være den øverste leder af et internationalt Energreen med egen privat jet"

Lars Bo Langsted

Vi finder aldrig ud af, hvad der driver ham. Er det magten ved at være den øverste leder af et internationalt Energreen med egen privat jet, er det glæden ved den dyre og smukke villa, beliggende ned til søen, er det størrelsen på hans private bankkonto eller drives han faktisk af drømmen om den grønne energi og superlederen eller agerer han blot som han gør, fordi han kan?

Sander er som person modelleret over protypen på den typiske økonomisk kriminelle leder, der har al magt i selskabet bl.a. fordi de øvrige ledere ikke har indsigt eller mandsmod til at sige ham imod.

Claudias satsning

Lige så typisk er Natalie Madueños vidunderligt spillede Claudia, chefjuristen hos Energreen. Hun er dygtig og hun er ambitiøs. Selvom hun på et tidspunkt drages af de 15 millioner, Sander stiller hende i udsigt, er det ikke, fordi hun drives af økonomisk grådighed i traditionel forstand, men fordi hun ser det som en vej ud af firmaet og ned til Paris, hvor hun kan være sammen med sin søn.

Undervejs, hvor hun drages længere og længere ind i kriminaliteten, er det overbevisende, at hendes drivkraft er ønsket om at vise sin dygtighed og sin uundværlighed for firmaet. Hun vil gøre sit arbejde godt, men desværre er ”godt” hos Sander og i Energreen ikke det samme som den måde en chefjurist forventes at passe sit arbejde på i mere almindelige firmaer.

"Det fine ved Claudias figur er imidlertid også, at hun beregnende satser alt på karrieren og at hun først ”bryder” med Sander, da han ikke længere kan hjælpe hende"

Lars Bo Langsted

Hun er firmaets mand – og låses mere og mere i en tilsyneladende accelererende uoverskuelig situation. Det fine ved Claudias figur er imidlertid også, at hun beregnende satser alt på karrieren og at hun først ”bryder” med Sander, da han ikke længere kan hjælpe hende.

Ligesom han ikke har været forelsket i hende, for den følelse ejer han næppe heller, har Claudia heller ikke været forelsket i ham som person, men snarere set ham som katalysatoren for arbejdet og karriererens succes.

Den skruppeløse Mads

Til gengæld er det hende, der har mod og mandshjerte nok til at tage sin straf, medens mændene – de pjok – enten stikker af, stikker de andre eller begår selvmord. Også Ulrik er i Lars Simonsens skikkelse typisk. Vi lærer ham ikke godt at kende i løbet af serien, men med sin svaghed og tiltagende ynkelighed er han et perfekt redskab for den manipulerende administrerende direktør.

En anden styrke ved serien er at også de øvrige personer, måske bortset fra svenskeren og bestyrelsesformanden er skildret nuanceret og med om ikke sympati så dog forståelse og indlevelse. De onde er ikke bare onde og de gode er ikke bare gode.

"For eksempel spørger man sig selv om ikke Thomas Bo Larsens politimand Mads på mange måder ligner Sander i sin enøjede og skruppelløse jagt på ”retfærdigheden”"

Lars Bo Langsted

For eksempel spørger man sig selv om ikke Thomas Bo Larsens politimand Mads på mange måder ligner Sander i sin enøjede og skruppelløse jagt på ”retfærdigheden”. Hans stædighed og ensporethed får slået en stakkels østarbejder ihjel i begyndelsen af serien, han indhenter retskendelser ikke blot lidt urealistisk men også i modstrid med enhver bestemmelse i retsplejeloven og han styrter til Vestsjællands bank med fortrolige papirer fra SØIK for at fremprovokere en konkurs hos Energreen.

Han anser det som en selvfølge at han kan flytte ind hos Alf og han forstyrrer også ganske uempatisk, da Alf deltager i Mias begravelse. Denne ”lone rider” er ganske vist en yndet helt i kriminallitteraturen og en god driver for at få handlingen videre, men synderligt sympatisk er han egentlig ikke. Og næppe heller realistisk. At han samtidig er lige så irriterende for seeren som for de øvrige figurer i serien er imidlertid et godt greb.

Humorforladt serie

At justitsministeren kun er interesseret i hvad der giver stemmer, at chefredaktøren lader sig kyse til ikke at bringe historier og at Nicky og Bimse lever lykkeligt til deres dagens ende – eller i hvert fald til de har brug for nye penge - er vel nok skarpt trukket op men ikke uden realismes strejf.

Var figurerne elskelige og lunt vedkommende som i andre serier med succes? Nej egentlig ikke. Kunne vi lide dem? nej med få undtagelser heller ikke. Var det humor og lethed i serien? Nej, humor var stort set fraværende og lethed et ikke-eksisterende begreb. Men det savnede man ikke undervejs og netop derved bekræftes manuskriptets kraft og persontegningernes fylde.

"Var det humor og lethed i serien? Nej, humor var stort set fraværende og lethed et ikke-eksisterende begreb"

Lars Bo Langsted

Socialrealisme og spændende TV-drama om kriminalitet på de bonede gulve er måske som udgangspunkt hinandens modsætninger, men det er med 'Bedrag' lykkedes for Danmarks Radio at få skabt en velspillet og medrivende serie, der, om end tilsat dramaets nødvendige krydderier, i sin grundsubstans og i sin karaktertegning er uhyggeligt tæt på virkelighedens sager om økonomisk kriminalitet.

Skete retfærdigheden fyldest? Det kan i sandhed diskuteres, men retfærdigt er det, at jeg uden at ryste på hånden giver Bedrag 6 stjerner ud af 6 mulige.

Du kan se eller gense hele aftenens afsnit af 'Bedrag' på DR TV her. Du kan også læse mere om serien på 'Bedrags' Facebook-side, som du kan klikke videre til herunder.

Flere af jer har spurgt, om begivenhederne i 'Bedrag' har rod i virkeligheden. Se 'Bedrag's hovedforfatter, Jeppe Gjervig Gram, fortælle om inspirationen til serien her.

Opslået af Bedrag - DR på 26. februar 2016

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve