Brian Mikkelsen: Kulturkanon gav stor lidenskabelig diskussion om dansk kultur

10 år efter publiceringen af Brian Mikkelsens kulturkanonen er den tidligere kulturminister stadig stolt over projektet, men spørger man kritikere, satte den ikke noget varigt aftryk i det danske åndsliv.

'Meningen var jo netop, at vi skulle have en diskussion om det, og det betød jo bare, at endnu flere blev interesseret i det', fortæller Brian Mikkelsen om ideen bag kulturkanonen. (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN © Scanpix)

25. januar 2006 tonede Lars von Trier frem på skærmen i TV 2 Nyhederne i den bedste sendetid og klippede Dannebrog i stykker.

Den kontroversielle filminstruktør var vred over, at han blev optaget i kulturministerens kulturkanon, der var blevet offentliggjort samme dag. Aktionen var et af de mere kradse i en debat, der var temmelig følelsesladet allerede før kanonen blev præsenteret.

Fakta om kulturkanonen

Kulturkanonen indeholdt 108 værker fordelt på otte forskellige kategorier. Fx litteratur og billedkunst.

Værkerne blev udpeget af syv forskellige udvalg med forskellige eksperter.

Kanonen blev trykt i 177.000 eksemplarer.

De gratis eksemplarer blev blandt andet uddelt på skoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner.

Desuden blev værkerne lagt på en hjemmeside, der dog blev nedlagt igen i 2012.

Kilder: Kulturministeriet, denstoredanske.dk og pol.dk

Brian Mikkelsen gnækker lidt, da han bliver mindet om den iltre instruktørs optræden på skærmen.

- Det var jo hans stil dengang, så det tog jeg stille og roligt, siger Brian Mikkelsen og fortsætter:

- Alt det er jo fair, hvis man har en holdning til det. Meningen var jo netop, at vi skulle have en diskussion om det, og det betød jo bare, at endnu flere blev interesseret i det. Så han var bare med til at sørge for mere interesse om kulturkanonen, siger Brian Mikkelsen.

Til kaffe med konen og kunstneren

Idéen om kanonen blev født under mere rolige forhold, da den daværende kulturminister var med sin hustru til kaffe i billedkunstneren Hein Heinsens atelier.

Ministeren og kunstneren var enige om, at der var en fremherskende kulturløshed i det danske samfund, der burde gøres noget ved. Inden Brian Mikkelsen sagde tak for kaffe og forlod Hein Heinsens gemakker, var tanken om en kulturkanon født.

- Formålet for mig var, i den turbulente globale verden vi levede i også dengang, at præsentere det bedste inden for dansk kultur og vise, at her var nogle pejlemærker og ståsteder at forholde sig til og gå på opdagelse i og blive klogere på. Her var der noget, der viste, hvorfor vi var noget specielt i forhold til andre lande og ikke bare nogle fritsvævende atomer, der bare var blevet placeret i kongeriget Danmark, forklarer Brian Mikkelsen.

Brian Mikkelsens reelle formål var dog uklart for flere kritikere. Den pensionerede professor i dansk litteratur Erik A. Nielsen var en del af kanonen, men truede af flere omgange med at forlade den, fordi han mente, at ministeren politiserede kanonen og brugte den i en fremmedfjendsk kulturkamp.

Vi havde en stor lidenskabelig diskussion

- Kanonen viste sig at skulle bruges som aggressiv danskhed mod folk, der ikke var danske. Først og fremmest indvandrere og udlændinge, men det synes jeg overhovedet ikke lå i vores oplæg, siger Erik A. Nielsen.

Han synes stadig, at kanonen var en god idé, men mener ikke, at den har slået nogen rod i den danske folkesjæl, fordi den kæmper en umulig kamp mod store udenlandske koncerner, der kapitaliserer kulturen.

- Tag nu bare Disney-koncernen fx og hele dens overtagelse af kulturstoffet. Den Lille Havfrue er blevet den mest åndssvage figur i forhold til, hvad hun er hos H.C. Andersen. Dem kan man ikke bekæmpe ved at stille en kanon op, siger professoren.

Brian Mikkelsen afviser stadig, at han brugte kanonen i et politisk korstog, og den er noget af det, han er mest stolt af i sin politiske karriere. Men han ærgrer sig over, at han ikke fik underviserne på uddannelsesstederne til at bruge kanonen mere aktivt. Og når han skal sætte ord på, hvilket aftryk kulturkanonen satte, så kigger han også tilbage til tiden med Lars Von Triers TV-optræden og de følelsesladede debatter.

- Vi fik et par år fra 2004, hvor jeg lancerede den og frem til 2006, hvor den kom, hvor vi havde en stor lidenskabelig diskussion om dansk kultur, dansk historie og dansk identitet. Og det var jo mere eller mindre foranlediget af idéen om en kulturkanon, og det var det der var meningen. Meningen var jo ikke, at der skulle være en facitliste på, hvad der var god kultur og kvalitetskultur, siger Brian Mikkelsen.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Kom tæt på historien gennem artikler, tidslinjer, analyser og klip fra arkivet – hver fredag

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube