Her er fire - måske fem - steder du kan se historiens vingesus i Bowies tekster

Vietnamkrigen, månelandingen og raceuroligheder. David Bowie har beskæftiget sig med flere af historiens store begivenheder.

Historiens vingesus kan hele tiden mærkes i den måde David Bowie konstant ændrede karakter og udseende - men kun forholdsvis sjældent kom historiens store begivenheder ind i hans sange. (Foto: Søren Dalager Ditlevsen (Grafik) © Creative Commons / Scanpix)

Til trods for en verden under enorm omvæltning beskæftigede David Bowie sig meget mindre med politik og aktuelle begivenheder end andre af sin generations musikere.

Det fortæller den italienske ph.d. Giacomo Bottà, som i forbindelse med sit arbejde har analyseret flere af Bowies tekster. Han forsker i populærmusik og urban kultur ved Helsinki Universitet og det tekniske universitet i Düsseldorf.

- Tidens kulturelle tendenser ses enormt tydeligt i Bowies konstante skift af stilart, udtryk og identitet, fortæller han.

- Til gengæld kunne konkrete aktuelle begivenheder kun forholdsvis sjældent ses i hans tekster. Så selvom han i høj grad afspejlede den tid, han levede i – gjorde han det på en helt anden måde end eksempelvis Bob Dylan og Bruce Springsteen, siger forskeren til DR Historie.

I enkelte sange i løbet af den næsten 50 år lange karriere blev tidens store begivenheder alligevel et tema.

DR Historie har i samarbejde med Giacomo Bottà udvalgt fire eksempler - og ét enkelt som er noget mere usikkert.

Fascination af det mørke i sang om Vietnamkrigen

Da albummet ‘The Man who sold the world’ udkommer i 1970 er nummeret ‘Running Gun Blues’ på. Vietnamkrigen var i fuld gang og sangen reflekterer tydeligt krigens rædsler.

- I 1968 og 1969 var studenteroprør og hele protestbevægelsen på sit højeste, så da albummet udkommer i 1970 kunne Bowie nærmest ikke undgå at være blevet påvirket af disse begivenheder, siger Giacomo Bottà.

I sangen tales der om, hvordan fortælleren ”smadrer skævøjernes hoveder” – og lignende meget grafiske og voldelige ting.

- Bowie havde en helt særlig fascination af det vold, døden og gotiske stemninger. Det er den fascination, som kommer op til overfladen her.

  • I slash them cold, I kill them dead
    I broke the gooks, I cracked their heads
    I'll bomb them out from under the beds
    But now I've got the running gun blues


    - Running Gun Blues (1970)

Sang perfekt timet til månelandingen

David Bowies sang ’Space Oddity’ udkom næsten samtidigt med Apollo 11’s tur til månen i 1969, og blev endda brugt af BBC under live-dækningen.

- Det var med til at gøre den endnu mere populær, fortæller Giacomo Bottà.

Sangen er et godt billede på 1960’ernes enorme fascination af rummet, pointerer forskeren.

- Folk var vilde med hele science-fiction-elementet og med al den nye og spændende teknologi. Samtidigt var der en mere alvorlig interesse på grund af den politisk højspændte situation og rumkapløbet mellem USA og Sovjetunionen. Bowie formåede med ’Space Oddity’ at samle al den fascination af rummet i én sang – og det er imponerende.

  • This is Ground Control to Major Tom
    You've really made the grade
    And the papers want to know whose shirts you wear
    Now it's time to leave the capsule if you dare
    "This is Major Tom to Ground Control
    I'm stepping through the door
    And I'm floating in the most peculiar way
    And the stars look very different today
    For here am I sitting in my tin can
    Far above the world
    Planet Earth is blue
    And there's nothing I can do


    - 'Space Oddity (1969)

Opdelingen af Berlin påvirkede

Til trods for Bowies tendens til ikke at fokusere ret meget på de store politiske begivenheder, blev teksterne under musikerens ophold i Berlin fra 1976 til 1979 alligevel påvirket af den højspændte politiske situation.

Især kom det i 1977 til udtryk i sangen ’Heroes’, som på mange måder er en historie om den smertelige opdeling af byen, fortalt som en historie om kærlighed mellem to mennesker.

- Det er den mest ikoniske sang fra Bowies Berlin-periode. Musisk reflekterer hans fascination af genren krautrock, mens den lyrisk udtrykker hans store kærlighed til byen, siger Giacomo Bottà og fortsætter:

- Men den fortæller også en historie om, hvordan kærlighed er svært, når en anden ikke ønsker, den skal finde sted, fortsætter Giacomo Bottà:

- Til at starte med var det en rent instrumental sang, men Bowie valgte alligevel at lægge tekst på. Studiet, hvor de indspillede lå tæt på Berlinmuren – og idéen til teksten kom, da han ud af vinduet så to mennesker stå og kysse tæt på muren. Oplevelsen blev en metafor for den svære kærlighed mellem øst og vest.

  • I, I can remember (I remember)
    Standing, by the wall (by the wall)
    And the guns, shot above our heads (over our heads)
    And we kissed, as though nothing could fall (nothing could fall)
    And the shame, was on the other side
    Oh we can beat them, forever and ever
    Then we could be heroes, just for one day


    - 'Heroes' (1977)


Raceuroligheder I Los Angeles inspirerede

Rodney King får tæsk af politiet.

I 1993 udkommer singlen ‘Black Tie White Noise’, som angiveligt skulle være inspireret af Bowies ophold i Los Angeles i 1992, hvor byen blev ramt af voldsomme raceuroligheder i kølvandet på politiets gennembankning af afroamerikaneren Rodney King.

- Titlen er dobbelttydig, fordi den også refererer til den meget minimalistiske tøjstil, som Bowie kørte på det her tidspunkt. Men selvfølgelig handler det mest om race, siger Giacomo Bottà og pointerer, at netop race har været et gennemgående tema, når man talte om David Bowie.

- Det er noget, som folk har talt rigtig meget om i forbindelse med ham. Fra dengang han fik sagt, han synes Hitler havde fat i noget af det rigtige (hvilket han senere trak tilbage, red.), til sangen ’China girl’, som kan tolkes som værende forholdsvis nedladende over for asiater. Og så i denne sang, hvor han beskæftiger sig med raceurolighederne, siger forskeren og understreger:

- Det hele viser bare Bowies imponerende evne til hele tiden at overraske og nyfortolke – også i forhold til et ømtåleligt emne som race.

  • Getting my facts from a Benetton ad
    I'm lookin' thru African eyes
    Lit by the glare of an L.A. fire
    I've got a face, not just my race, Bang
    Bang I've got you babe


    - 'Black Tie White Noise' (1993)

Saxofonist: Ny sang handler om Islamisk Stat

Rygterne om betydningen af Bowies nyeste sange på albummet ’Blackstar’, som lige nåede at udkomme inden hans død, svirer også allerede.

Titelnummeret ’Blackstar’ skulle ifølge saxofonist Donny McCaslin, som var med til at lave albummet, handle om Islamisk Stat.

- Sangen refererer gentagende gang til ‘solitary candle’. (…) Han (Bowie, red.) fortalte mig, at den handlede om ISIS, har McCaslin udtalt til musikmagasinet Rollingstone.

Giacomo Bottà er dog skeptisk.

- Skulle ’Blackstar’ handle om ISIS? Altså ISIS repræsenterer jo alle de mørke og gotiske forestillinger, som allerede er en del af Bowies arbejde, men jeg tror virkelig ikke, at man kan sige, den handler om ISIS, siger forskeren og tilføjer:

- Når man lytter til albummet lader det til, at den sidste store historiske begivenhed, som han havde lyst til at synge om, ikke var ISIS – men hans egen død.

  • In the villa of Ormen, in the villa of Ormen
    Stands a solitary candle, ah-ah, ah-ah
    In the centre of it all, in the centre of it all
    Your eyes

    On the day of execution, on the day of execution
    Only women kneel and smile, ah-ah, ah-ah
    At the centre of it all, at the centre of it all
    Your eyes, your eyes

    - Blackstar (2016)

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Kom tæt på historien gennem artikler, tidslinjer, analyser og klip fra arkivet – hver fredag

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube