- Shit. Shit. Shit, lyder det fra den danske børnebogsforfatter Majbrith Andersen, da hun hører nyheden om et kinesisk forbud mod udenlandske børnebilledbøger.

Sammen med tegneren Jesper Deleuran har hun skrevet børnebogen 'Den Store Numsebog', der har haft mere end stor succes i Kina. Alene i 2015 købte kineserne 70.000 eksemplarer af bogen, mens det herhjemme har taget syv år at sælge bare 30.000 numsebøger.

- Jeg har ellers tænkt, at nu var pensionen måske snart hjemme, siger Majbrith Andersen og griner.

- Faktisk kan jeg huske, at jeg sagde til tegneren i sin tid, at nu mangler vi bare, at Kina køber bogen, så er pensionen hjemme. Så gik der et halvt år, og så skete det. Det er da virkelig triste nyheder, siger hun.

'Den Store Numsebog' er bare en af en lang række titler, som ABC Forlag har solgt til Kina. Og ligesom andre i forlagsbranchen er ABC Forlags Flemming Møldrup ikke glad for nyheden fra Kina.

- Det er rigtig ærgerligt. Det er en kedelig nyhed, siger han og fortæller, at han har snakket med sin agent i Taiwan, der sagde, at nogle af deres store udenlandske kunder allerede havde meldt afbud til forårets store bogmesse i Beijing.

For hvis kineserne alligevel ikke vil købe noget, er der jo ingen grund til at møde op.

Et forbud omgærdet af mystik

Forbuddet mod udenlandske børnebilledbøger er dog stadig omgærdet med en vis mystik.

Det officielle Kina har ikke meldt forbuddet ud, men flere kilder i forlagsbranchen har bekræftet det over for avisen South China Morning Post.

Også herhjemme har flere forlag fået nyheden bekræftet fra deres agenter på det kinesiske marked. Men det vides ikke endnu, om forbuddet gælder alle børnebilledbøger, eller om det kun gælder de bøger, der ikke allerede er på markedet i Kina.

Derfor tager man det indtil videre roligt hos Gyldendal.

- Vores underagent sagde, at hun havde læst om det i avisen, men at det jo endnu kun et mundtligt påbud, så nu må vi se, hvor store begrænsninger, der kommer, siger Jenny Thor, der er leder af Gyldendal Group Agency, der står for salget af danske bøger til udlandet.

Men viser det sig at være et forbud, så "er det klart, at det er et problem for os", tilføjer hun.

Nogle af de Gyldendal-udgivelser, som kineserne er glade for at købe, er Jakob Martin Strids billedbøger om 'Mimbo Jimbo'. (Foto: Collage)

Gyldendal solgte alene sidste år 30 titler til Kina.

Selvom der ikke er kommet nogen officiel udmelding, er salgsforbuddet allerede blevet indført på den populære - og gigantiske - kinesiske netbutik Taobao, der har meldt ud, at de fra fredag sidste uge ikke længere sælger og promoverer bøgerbøger publiceret uden for Kina.

Danske børnebøger i Kina

De seneste år har danske forlag med støtte fra Statens Kunstfond været med på bogmessen i Beijing, der er verdens tredjestørste.

Det er især børnebøgerne og billedbøgerne, der har været et hit i Kina.

Blandt nogle af de titler, der senest er blevet solgt til Kina er 'Mimbo Jimbo'-bøgerne og andre bøger af Jakob Martin Strid, Ib Spang Olsens 'Gamle Fru Glad og hendes hund' og Mats Letes 'Finn Herman' og Ida Jessens serie om elefanten Carl.

Skandinavisk indflydelse

En unavngiven forlægger forklarer, ifølge South China Morning Post, at meldingen fra regeringen har været, at der "havde været for meget ideologisk tilstrømning" fra udenlandske børnebøger, og at man ønskede at beskytte børnebøger skrevet af kinesiske forfattere.

Og det er måske rigtigt nok, for Flemming Møldrup fra ABC Forlag siger, at deres oplevelse netop er, at kineserne er meget interesserede i den skandinaviske måde at opdrage børn på.

- De kinesiske forældre har - på grund af etbarnspolitikken som har gjort børnene til nogle små konger og dronninger - været meget orienterede mod skandinavisk børneopdragelse, siger han.

- Derfor er det rigtig ærgerligt, for billedbøgerne er en god indgang til den børnelitterære tradition, vi har i Skandinavien.

Majbrith Andersen oplevede også kinesernes begejstring for alt skandinavisk i forbindelse med børn, da hun var på turné i Kina med 'Den Store Numsebog'. Her besøgte hun i løbet af fire uger 18 millionbyer og var rundt i institutioner, blev inviteret til middag med byernes spidser og holdt foredrag for fulde huse.

- De var ellevilde. Jeg var på størrelse med en rockstjerne. Det var helt ekstremt, det var det. Der var lange køer, hvor jeg sad og signerede bøger, og der mødte vildt mange op. Man blev modtaget med blomster og store biler og radio og tv, siger hun.