I 2014 lå Bodil Jørgensen fuldkommen radbrækket.

En traktor havde mejet hende ned under optagelserne til ’Far til fires vilde ferie’ og skuespilleren landede lige lukt på intensiv afdeling i en farlig vaklen mellem liv og død.

Jeg kan føle mig helt genfødt efter at have hørt en smuk symfoni.

Bodil Jørgensen, skuespiller

Men det var ikke kun hendes mand og familie, der vågede over hende. Også Mahler og Beethoven var med ved sygesengen.

- Jeg lå meget ned, og man kan virkelig græde igennem og få afløb til klassisk musik. Man rejser godt rundt i følelserne til den slags, siger Bodil Jørgensen i P2-programmet ’Stines Søndag’ og nævner i samme ombæring favoritten indenfor klassisk musik:

Beethovens klaversonate nr. 8 med Emil Gilels ved klaveret.

- Den har sådan et dejligt langsommeligt tempo. Og så er det fra en live-version, hvor man kan høre publikum hoste.

Hør 'Klaversonate nr 8 c-mol op 13 Pathetique'

Emil Gilels: Beethoven, Klaversonate nr 8 c-mol- Pathetique

Nærvær gennem et host

Det er ikke helt tilfældigt, at Bodil Jørgensen har håndplukket den støvede indspilning.

Bodil Jørgensen

Dansk skuespiller (f. 1961) fra Vejen i Midtjylland.

Blev uddannet fra Statens Teaterskole i 1990.

Har medvirket i adskillige serier og film, blandt andet 'Klinkevals', 'Idioterne' og 'Hvidsten Gruppen'.

Har vundet flere priser for sit skuespil, blandt andet tre Robert-priser og en Bodil-statuette.

Mor til Johannes, Østen og Rigmor.

Gift med filmfotograf Morten Søborg.

Når den 56-årige skuespiller giver den som fandenivoldsk præst i satireserien ’Rytteriet’ eller modstandskvinde i ’Hvidsten Gruppen’ hører hun sjældent andre end filmholdet omkring sig.

Men når Bodil Jørgensen trækker sig væk fra filmkameraet og vader ind på de skrå brædder, sker der noget særligt.

- Som teaterskuespiller hører man jo folk hoste, og det at man mærker livet fra publikum, gør det så særligt at spille teater, siger Bodil Jørgensen, der bruger nærværet fra publikum til at skubbe replikkerne over sit ellers så stilfærdige mæle.

- Uden publikum ville jeg ikke være her. Jeg forsøger også at kigge ned fra scenen, lige inden tæppet går op. Lige det øjeblik mellem virkelighed og fantasi, elsker jeg. Følelsen af at publikum og jeg er sammen om at fortælle den her historie.

Og hvis publikum ikke er med, så er der i hvert fald altid en, der bakker hende op: Gud.

Hør Bodil Jørgensen i Stines Søndag. Artiklen fortsætter nedenfor:

Stines søndag

At overleve tre ulykker

Da hun debuterede som kampesten i en skolekomedie instrueret af hendes far, skolelæreren, betød Gud ikke nær så meget for skuespilleren med de slagfærdige roller, men spagfærdige person, som han gør i dag.

Men øjeblikket hvor lyset blev slukket og tæppet gik op, var til gengæld noget nær guddommeligt.

- Jeg skulle sidde musestille ind i den her vældige papmachesten, men min far roste mig efterfølgende: ”Hvor er du bare god til at være sten! griner Bodil Jørgensen, men forstummer snart i alvor.

Bodil Jørgensen veksler mellem alvor og humor, skygge og lys i sine mange roller. For skuespilleren er de ikke hinandens modsætninger, men forudsætninger. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Man fornemmer, at skuespillerens gudstro er vokset i kølvandet på de mange voldsomme ulykker, hun har overlevet.

Nu har jeg været igennem tre dramatiske ulykker, så jeg har for længst accepteret at lægge min skæbne i andres hænder.

Bodil Jørgensen, skuespiller

Første gang Bodil Jørgensen snød døden var tilbage i 1988, hvor hun sad i en af de syv togvogne, der med 100 kilometer i timen kørte ind i den største danske togulykke i nyere tid.

Anden gang var på Det Kgl. Teater i 2012, hvor hun var forreste vidne, da skuespillerkollegaen Søren Sætter-Lassen fik en 450 kilo tung scenevæg ned over sig til generalprøven på stykket ’Lulu’.

Og tredje gang var nævnte traktorulykke i 2014.

- Nu har jeg været igennem tre dramatiske ulykker, så jeg har for længst accepteret at lægge min skæbne i andres hænder. Hvorvidt vi skal være her i 10 eller 70 år, bestemmer vi ikke selv. Jeg tror, at hvor der er allermest mørkt, findes Gud, siger hun med en alvor, der ligger langt fra den fjol, der ellers har gjort hende folkekær.

Efter traktorulykken i 2014 fik Bodil Jørgensen sin første rolle i Tivolis sommerrevy 'TAM TAM' i 2015. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Med kække replikker som ”du ligner en høne, vi havde engang, men den endte i tarteletterne”, var det egentlig også bare rollen som Fru Sejersen, der skulle være kommet ud af ’Far til fires vilde ferie’.

Hvis jeg føler mig fortabt eller trist til mode, så er der intet som at se lyset gennem et kirkevindue.

Bodil Jørgensen, skuespiller

I stedet endte optagelserne med at ændre det liv, skuespilleren var ved at miste i dønningerne efter. Alle ribben og begge kraveben var brækkede, skambenet knust og hovedet var svulmet op til dobbelt størrelse. Lungerne var tillige klappet sammen, så hun var tæt på at drukne.

I dag trækkes Bodil Jørgensen stadig med gener, men på dage, hvor smerten nager særligt meget, smækker skuespilleren klassisk musik på hjemme i Lundtofte ved Lyngby.

- Det er ligesom at slå græsplænen. Det er en form for renselse, der går ind et sted og ledes rundt i kroppen. Jeg kan føle mig helt genfødt efter at have hørt en smuk symfoni, siger Bodil Jørgensen.

Bodil Jørgensen har tidligere boet på Nørrebro i mere end 20 år, men med traktorulykken kom krykker, og så blev det for besværligt at bade i kælderen. Her ses Stefans Kirken, som skuespilleren stadig frekventerer, selvom hun nu bor i Lundtofte ved Lyngby. (Foto: Brian Bergmann © Scanpix)

- Intet som at se lyset gennem et kirkevindue

At Bodil Jørgensen er kristen og ofte aflægger Stefans Kirken en visit, er ikke en bræmme for hendes professionelle liv som skuespiller.

Humor og alvor er ikke hinandens modsætninger, men snarere forudsætninger.

Kirken kan give et kærkomment holdepunkt i en tid, hvor der næsten ingen holdepunkter er tilbage.

Bodil Jørgensen, skuespiller

- Længden mellem det smukke og grimme er ligeså kort som længden mellem humor og alvor, mener Bodil Jørgensen, der har masseret mangt en lattermuskel, for eksempel i DRs satireserie ’Rytteriet’.

Her spiller hun en præst, der for længst har tabt sin tro.

- Det er jo ikke rart for præsten selv, det kan alle og enhver jo se, men samtidig skal hun udføre en masse embedsværk. Hun forsøger, men må altid opgive, siger Bodil Jørgensen, der selv undrer sig over, at ”folk nærmest har angst overfor kristendommen i dag.”

- Hvis man skærer kristendommen ind til kærlighedsbudsskabet, tror jeg, at kirken kan give et kærkomment holdepunkt i en tid, hvor der næsten ingen holdepunkter er tilbage, mener Bodil Jørgensen.

Særligt en af kirkens salmer af har sat sig i hende: ’Alt hvad som fuglevinger fik’.

- Når jeg tænker på min afdøde far, som jeg savner ret tit, kan jeg finde på at sætte den på. Den er helt fantastisk, siger skuespilleren, der også holder mørket stangen ved at gå i kirke:

- Hvis jeg føler mig fortabt eller trist til mode, så er der intet som at se lyset gennem et kirkevindue.