I løbet af seks år mistede 250.000 englændere livet i Anden Verdenskrig.

Men for den unge sangerinde Kathleen Ferrier bliver 2. verdenskrig startskuddet til et helt nyt liv. På få år gik hun fra telefonpasser til international sangstjerne og et nationalt ikon.

Under krigen var der nemlig bud efter kunstnere, der kunne holde modet og moralen oppe i befolkningen. Så mens bomberne falder og slagene står på det europæiske kontinent, rejser Kathleen Ferrier land og kongerige rundt rige rundt - i bumletoge med hårde sæder træk og cigaretrøg, fyldt med soldater på vej til fronten og befæstningen af de britiske øer.

En smuk stemme, fuld af farver og med en vidunderlig, varm fløjlskarakter.

anmelder om kathleen ferrier

I sin korte karriere blev Kathleen Ferrier en hel generations faste holdepunkt og lyspunkt – en menneskelig stemme i en tid præget af krig og tab.

- En smuk stemme, fuld af farver og med en vidunderlig, varm fløjlskarakter. En stemme der aer sine tilhørere, skriver en anmelder om Kathleen Ferrier.

For en moderne lytter er det også en stemme fra en anden tid: Lidt gammeldags og støvet, og med sådan en langsom højtidelig, sørgmodighed der dengang gik lige i hjertet på dem der lyttede.

Händel: He was despised and rejected of men - sunget af Kathleen Ferrier

Måske fordi de følte sig genkendt. Måske fordi tiden var vemodig, eller den blev det:

Da Kathleen Ferriers blev en stjerne under 2. verdenskrig, havde det britiske imperium 700 millioner undersåtter udenfor selve Storbritannien. I løbet af blot tyve år smuldrede verdensherredømmet væk til mindre end en tiendedel.

Klassiske legender

Gennem 10 uger beskriver P2 og dr.dk/klassisk 10 legendariske personligheder fra den klassiske musik i det 20. århundrede.

Du kan læse om alle legenderne her på dr.dk/klassisk - og høre udsendelserne hver søndag klokken 19.20 på P2 og på podcast.

Klik og lyt.

På det tidspunkt er Kathleen Ferrier desværre for længst selv gået bort, alt for tidligt.

Mændene ringede for at høre hendes stemme

Kathleen Ferrier blev født den 22. april 1912 og voksede op i Blackburn, en industriby med stor produktion af tekstiler.

Hendes far er rektor, og moren er hjemmegående, men ambitiøs på Kathleen og hendes to søskendes vegne. Pengene er små og begge forældre har flere jobs ved siden af.

Det er et arbejdsomt liv, men det er også et liv med musik. Begge forældre er amatørmusikere, og Kathleen kaster sig over klaveret. Ret tidligt begynder hun at stille op til konkurrencer på de lokale musikfestivaler, og ofte vinder hun.

Men barndommen slutter brat, da Kathleen er 14 år. Familien mangler penge, og hun bliver taget ud af skolen. Hendes mor finder et godt job til hende med fast løn og pension. Måske ikke lige det en teenager går og drømmer om. Kathleen var hurtig i hovedet, hun elskede fester og cigaretter og hun elsker at optræde!

Dér sidder hun på et postkontor. Som 18-årig avancerer hun til telefondame, og hun er i spil som den engelske Frøken Klokken. En tiltrækkende telefonstemme, ja vist, der er mænd der ringer bare for at høre den, men det er også en stemme der kan mere end det ...

Kathleen Ferrier til Edinburgh Festival i 1947 - der, hvor hendes internationale karriere for alvor tog fart. (© Hulton Archive/Getty Images)

Kathleen Ferrier bliver gift i 1937 til et liv med hus, have og korsang hver tirsdag aften i landsbyen Warton, hvor hun bor med sin mand.

Inderst inde ved hun stadig, at hun vil være sanger. Så igen stiller hun op i et par konkurrencer – og vinder guld. Hun begynder at blive hyret til lokale opførelser af Messias og andre oratorier. Den engelske radio, BBC, får øje på hende, og den første radiotransmission er snart i hus.

En festbombe i krigens skygge

Men det er først, da manden bliver indkaldt, at hun omsider får chancen for at prøve sangtalentet af.

Der er bud efter kunstnere der kan holde modet og moralen oppe i befolkningen, og KF kommer i stald hos ”The Council for the Encouragement of Music and The Arts” som sender kunstnere rundt i landet.

Hun kunne forme fraser, selv der hvor Bach tilsyneladende havde glemt, at sangerne skulle trække vejret.

dirigent om kathleen ferrier

Ferrier optræder på skoler, på værtshuse og i kirker. Hun formår både at favne tidens alvor og er også en festbombe under krigen - og publikum elsker det ligeså højt som hun selv gør.

I maj 1943 er hun solist i Händels Messias i Westminister Abbey med The Bach Choir. De øvrige solister er to meget etablerede sangere og så en på det tidspunkt relativt ukendt – Peter Pears, hedder han.

Men anmelderne lægger mærke til Kathleen Ferrier: En uopstyltet, ukrukket udstråling. Og så alligevel med en aura af noget ophøjet – Noget som publikum kan blive en del af gennem hendes stemme.

Kathleen Ferriers værdighed gør hende til en perfekt oratorie-sanger. Og på det tidspunkt var den som skabt til Händel og Bachs musik.

- Hun kunne forme fraser, selv der hvor Bach tilsyneladende havde glemt, at sangerne skulle trække vejret. Sådan var der en dirigent der formulerede det.

Kathleen Ferrier synger Have mercy, Lord on me - fra Bachs Matthæuspassion

Kathleen Ferrier bliver snart tidens vigtigste Bachsanger. Men selvom hun har nået meget, mangler hun også meget. Hun har ikke en konservatorieuddannelse i ryggen. Hun har ikke noget stort repertoire. Hun mangler en teknik til at lære tekster, og det med at stå på en scene er uvant for hende.

Men hun går målrettet i gang. Hun er perfektionist, og hun øver sig som en gal. Fra Bach og Händel begynder hun at tage fat på mere alvorlige sange af Strauss og Brahms.

Hun giver koncerter, hun laver radiotransmissioner og i 1944 indspiller hun sin første LP på Columbia Records. Da krigen slutter er hendes karriere på toppen. Hun er blevet hele Englands stemme, der kan favne nationens smerte. Samtidig er hun som naboens livsglade datter - Our Kath - med et strålende smil og funklende øjne.

Efterkrigstidens festivalstjerne

Efter krigen åbner det berømte Glyndebourne igen. Den store herregård i det sydlige England har været hjemsted for en årlig operafestival siden 1934, men under krigen gik det hele i stå.

Den engelske komponist Benjamin Britten har planer om en ny opera som skal uropføres på Glyndebourne, og han vil have Kathleen Ferrier i hovedrollen.

Britten har på det tidspunkt haft et kæmpe gennembrud med operaen Peter Grimes, og nu er han klar med en opera om den dydige romerske hustru Lucretia der begår selvmord efter at være blevet voldtaget.

Kathleen Ferrier og Bruno Walther. Det er ikke til at vide, om det er sygdommen, der tynger - men Kathleens smil er i hvert fald knapt så åbent og ukompliceret som før i karrieren. (© sCANPIX)

Kathleen Ferrier er rædselsslagen. Hun har ingen erfaring med at spille skuespil. Brittens musik er hundesvær. Og hvad ved hun om en hysterisk, selvmordsrystende ung kvinde? På den anden side: Glyndebourne har et internationalt renommé, og det her kunne være hendes store chance.

Operaen Lucretia bliver en kæmpe succes. Ikke bare i England, men også i Holland hvor den bliver opført kort efter. Historien om overgrebet på en uskyldig kvinde var måske noget, det europæiske publikum kunne forholde sig til efter krigen.

I 1947 bliver Kathleen Ferrier inviteret til Edinburgh festival, hvor den gamle tyske dirigent (og Mahler-elev) Bruno Walter, har håndplukket hende til at synge altpartiet i Mahlers store sangcyklus ’Das Lied von der erde’.

Bruno Walter er 71 år gammel og allerede en legende da de mødes. Han bliver Ferriers mentor, hendes lærer og en god ven. Og for ham bliver hun hans livs største musikalske oplevelse.

Hun kommer til New York med Bruno Walter og New York Filharmonikerne. Hun skal synge Lied von der Erde i Carnegie Hall. Koncerten bliver radiotransmitteret i hele USA, og der er mellem 15-20 millioner lyttere. Kathleen Ferrier er blevet en international kunstner der synger over hele verden.

Video fra Hollandsk tv, 1951: Kathleen Ferrier ankommer til en festival i Holland. (fra archive.org)

To billeder af Kathleen Ferrier viser situationen: På det ene er en smilende, elegant kvinde lige er trådt ud af et fly. Hun giver interview til den ventende presse. Hun har fået blomster, har en lille smart hat der dækker krøllerne i nakken, bortset fra et par enkelte der hvirvler i vinden. Imødekommenhed, og igen et strålende smil.

På det andet billede, LP-coveret fra indspilningen af ’Lied von der Erde’ med Bruno Walter: Her ser man en mere moden Kathleen Ferrier. Det samme harmoniske ansigt, krøllerne der kruser lidt mere. Men smilet er mindre. Og blikket er på en eller anden måde indadvendt. Eller vendt mod noget som vi andre ikke kan se.

Orfeus’ afsked

Kathleen Ferrier har opdaget en knude i brystet. Lægen sender hende på operationsbordet med det samme. Det går godt – eller, det tror de i hvert fald.

Brystkræft er på det tidspunkt ikke noget man taler om, og kvinderne kommer generelt for sent i behandling.

Knoglerne i Kathleen Ferriers hofte bryder bogstavelig talt sammen under hende, mens hun synger

Kathleen Ferrier taler heller ikke om det. Hun kalder det rygsmerter og gigt. Men hun må igennem nye røntgenundersøgelser, og flere behandlinger. Hun fortsætter med at synge koncerter og indspille plader, blandt andet Das Lied von Der Erde med Bruno Walter og Wienerfilharmonikerne, et af verdens ypperligste orkestre.

Men én rolle venter: Den som Orfeus i Glucks opera ’Orfeus og Eurydike’.

Operaen sættes op på Covent Garden i London – Royal Opera House. Men prøverne er et mareridt. Kathleen Ferrier må have hjælp til at komme ud af sengen. Hjælp til at tage tøj på. Hjælp til at gå ned ad den lange vindeltrappe fra hotellet til taxaen.

Hendes sygdom er langt fremskreden, men hver dag indtræffer miraklet, når først hun står på scenen. Så kan hun både stå, gå og synge.

Hør Kathleen Ferrier som Orpheus

Med sit korte hår og lyren i hånden, er hun vitterligt personificeringen af Orfeus - den gamle græske sanger, der bringer Eurydike tilbage fra dødsriget.

Premieren er en kæmpe succes, men der sker noget undervejs. Knoglerne i Kathleen Ferriers hofte bryder bogstavelig talt sammen under hende, mens hun synger. Ædt op af den kræft, hun er blevet behandlet for i årevis.

Publikum lægger ikke mærke til noget. Kathleen Ferrier gennemfører forestillingen, støttet af de andre sangere, og da hun må melde fra til de næste forestillinger, skriver aviserne blot at hun er overanstrengt.

Et samlingspunkt går bort

Hun har modtaget det britiske ridderkors. Hun er blevet Dame Kathleen Ferrier og hun har modtaget en guldmedalje fra The Royal Philharmonic Society. Alt sammen i løbet af blot ti år.

Imens er det britiske imperium er ved at falde fra hinanden. Efter krigen overlever Storbritannien kun på lånte penge, og kolonierne falder én efter én. Der er ikke meget at samles om.

Jo, Kathleen Ferrier – og så kongehuset. De to er lige højt elskede af den britiske befolkning.

Kathleen Ferrier arbejder på et maleri i sygesengen, 1953 - altså samme år, som hun dør. (© Haywood Magee/Picture Post/Getty Images)

I juni 1953 er hele England på den anden ende, da den kun 25-årige Elizabeth den 2. bliver kronet til dronning over Storbritannien, Canada, Australien, New Zealand, Sydafrika, Pakistan og Ceylon.

Det er den første kroning der bliver sendt i fjernsynet og millioner kigger med. Måske kigger Kathleen Ferrier også med, men i så fald er det fra den seng på hospitalet, som hun ikke kan forlade mere.

Der går fire måneder til, så rammer også Kathleen Ferrier avisernes forsider. Et chok går gennem nationen, den 8. oktober 1953: Kathleen Ferrier er død, kun 41 år gammel.

Hun er nu for alvor en stemme fra en svunden tid.

P2 LIVE



lige nu
Natsværmeren

- med klassisk musik og det, der ligner. Vært: Charlotte Nørby. www.dr.dk/p2 (Sendes også 3.03).