Snyd eller smukt? Må musikere manipulere med lyden når de går i studiet?

Pianisten Glenn Gould klippede og ændrede i sine indspilninger, inden de udkom som album. Er det i orden med klassisk musik?

Glenn Gould under sin første indspilning af Goldberg-variationerne - og senere i karrieren, da han havde droppet koncerterne og helligede sig studieindspilninger med alle de muligheder, det gav for at tage sekvenser om og manipulere med udtrykket. (Foto: Collage: Dr.dk © Scanpix/ Michael Ochs Archives;)

Pianisten Glenn Gould fik et kæmpe gennembrud med en indspilning af Bachs Goldberg-variationer i 1956. Men senere i sin karriere kunne han kun nyde pladen til "et vist punkt":

- Jeg udgav plader, jeg ikke er særlig stolt af i dag, for jeg ser dem ikke som ubetinget gode plader. De blev ikke optaget med mikrofonen for øje, sagde den canadiske klavervirtuos.

Jeg ser dem ikke som ubetinget gode plader. De blev ikke optaget med mikrofonen for øje.

glenn gould

Han nåede inden sin død at indspille Goldberg-variationerne igen. Denne gang med brug af flere optagelser, som blev manipuleret til den bedst mulige version.

Men er det egentlig i orden - eller bør indspilninger af klassisk musik være så uredigerede som muligt?

Artiklen fortsætter under afstemningen.

I 1964 droppede Glenn Gould helt koncertscenen og helligede sig studiet - med det, Gould selv kaldte "kreativ redigering" af indspilningerne.

Jeg synes han er vanvittig ...

Zubin Mehta om glenn gould

- Du kan lave noget der er rigtigt, som du synes er rigtigt og godt og som svæver, har Gould sagt om arbejdet.

Forfatter og radiojournalist Kristian Leth har dykket ned i historien om Glenn Gould, og ifølge ham var der mange i Goulds samtid, der var forargede: Det var ikke ægte og autentisk at klippe i optagelserne eller ændre på lyden af et stykke klavermusik.

En af kritikerne var dirigenten Zubin Mehta, der slet ikke forstod hvorfor Glenn Gould forlod koncertscenen:

- Jeg synes han er vanvittig. Jeg kunne ikke optræde hvis der ikke sad tre mennesker derude. Jeg mener at alle udøvende kunstnere har brug for det stimilus, sagde dirigenten.

Hør Glenn Goulds to indspilninger af Variation XIV:

  • 1955 Glenn Gould: Goldberg Variationer BWV 988 / Variation XIV
  • 1981 Glenn Gould: Goldberg Variationer BWV 988 / Variation XIV

I sin radioserie om Goulds Goldberg-variationer gør Kristian Leth opmærksom på, at alle optagelser som sådan er manipulerede: der findes ikke "ægte lyd".

Men spørgsmålet er stadig, om musikerne bruger studiet til at gengive den rene fremførelse - eller om studie, mikrofoner og maskiner er et instrument og et værktøj i sig selv.

- Det er en diskussion der stadig er i gang i dag, når folk ikke vil have at sangernes stemmer er manipulerede i de pophits, der er i radioen, siger Kristian Leth i serien 'Kristian Leth og Outsideren':

- Som om det var mere ægte, når Beatles eller Prince eller David Bowie snød alt, hvad de overhovedet kunne.

P2 LIVE



lige nu
Det´ dansk

Vi fejrer Fini Henriques 150 års fødselsdag. Musik af danske komponister eller spillet af danske musikere. Sådan lyder det på cd og i koncertsale. Vært: Mette Greiffenberg. www.dr.dk/p2 (Sendes også 00.05).