ANALYSE Jagt på Banksys identitet kan gå ud over kunsten

Hvorfor er det så vigtigt at afsløre en gadekunstners rigtige navn? Måske fordi han selv inviterer til, at man prøver. Men måske burde man lade være og nyde hans kunst, som den er.

En kameramand filmer ved siden af et Banksys malerier foran den franske ambassade i London. Maleriet er en stille protest mod det franske politis brug af tåregas ved flygtningelejren i Calais. Foto: REUTERS/Stefan Wermuth (Foto: Stefan Wermuth © Scanpix)

Det var breaking news i England, der var ophidsede studieværter og alvorlige kommentatorer, da et hold forskere fra et universitet i London kunne fortælle, at de har afsløret gadekunstneren Banksys sande identitet.

Baseret på et net af formodninger hentet fra kriminologien har de plottet Banksys gadeværker ind på et kort og sammenlignet dem med en given mands vekslende bopæle.

Morten Runge

Morten Runge er født 1978 og har en bachelor i fransk og moderne kulturhistorie fra Københavns Universitet i 2001. Siden 2008 har han været journalist på DR blandt andet som tilrettelægger og vært på P1 Morgen. Han er i øjeblikket én af de to værter på Kulturlørdag på P1.

Desværre var et af de spørgsmål, de ikke fik, det her: hvorfor?

Hvorfor er det så vigtigt at kende mandens identitet, når han selv har valgt anonymiteten? Er det for at knalde ham for hærværk? Eller er det for at tilfredsstille egen nysgerrighed?

Uvidenhed giver flere forestillinger

Dybest set vil afsløringen af Banksys idenitet udløse et hav af portrætter og kommentarer og analyser og genfortolkninger af alle hans værker. Vi skal opleve katten der vinker og stuepigen der fejer noget ind under gulvtæppet igen og igen, men denne gang bliver oplevelsen krydstjekket med manden Banksys eget liv, hans holdninger, de ting han har gjort.

Vi mister muligheden for at opleve værkerne som de er(...) Jo mindre vi ved, jo mere forestiller vi os selv.

Morten runge

Vi mister muligheden for at opleve værkerne som de er: farver på en mur uden viden om manden der satte dem der. Jo mindre vi ved, jo mere forestiller vi os selv. Det er sjældent i 2016, at vi ikke har adgang til et komplet virtuelt CV over den kunstner, hvis værker vi betragter.

Man kunne indvende, at jagten på Banksys identitet skygger mindst lige så meget for værkerne, som hans navn ville gøre, hvis det kom frem. Er vi så ikke lige vidt i forhold til at kunne kigge rent på kunsten?

Bliver en afmaskeret Banksy en bedre kunstner?

Til det kan jeg ikke sige andet end at Banksy tydeligvis har ønsket, at anonymiteten er en del af hans samlede værker, og at vi tager noget fra ham, hvis vi afslører ham.

Og hvad så i øvrigt, hvis vi vidste, hvem det var? Hvad ville vi bruge det til? Hvad ville vi spørge en mand (eller kvinde) om, som tydeligvis ikke ønsker at blive spurgt om noget. Hvad ville bruge svarene til? Det er jo dybest set det mest irriterende spørgsmål en forfatter eller kunstner kan få: Hvad vil du med din kunst?

Det skulle jo gerne fremgå … af netop min kunst.

Du kan høre mere om, hvad jagten på Banksys identitet har af konsekvenser i den seneste udgave af Kulturlørdag på P1. Det er cirka 50 minutter inde i programmet, som kan findes her.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve