Sønderskudte politikere skal sætte fokus på Danmark i krig

Den danske kunstner Simone Aaberg Kærn har tegnet fremtrædende politikere med blodige ansigter. Et billede på Danmark som krigsførende nation, siger hun.

Statsminister Helle Thorning Schmidt er en af de politikere, Simone Aaberg Kærn portrætterer i serien 'Ramt'. (Foto: Simone Aaberg Kærn © Simone Aaberg Kærn)

Med blødende ører stirrer Villy Søvndal stift ud af venstre side af lærredet. Der får han måske øje på Søren Gade, der mangler venstre kind, eller Gitte Lillelund Bech, der med sænket blik spejder efter sin hage.

I serien 'Ramt' har Simone Aaberg Kærn tegnet danske politikere, som de måske ville have set ud, hvis de havde været i krig.

Det er kendte skikkelser fra Nyrup-regeringen og frem til i dag, og fælles for dem alle er, at de har været med til at involvere Danmark i krige på forskellig vis rundt omkring i verden.

- Det her kunstværk er lavet for, at vi kan reflektere over den praksis, vi har haft ret længe. Hvordan rammer det os? Det er jeg interesseret i, siger Simone Aaberg Kærn til dr.dk/kultur

Pæne sår

Simone Aaberg Kærn har i sin kunst fokuseret på den danske krigsindsats gennem længere tid. Det var for eksempel hende, der malede Anders Fogh Rasmussens statsministersportræt med et militærfly i baggrunden.

Ideen til den aktuelle serie udsprang i kølvandet på en billedserie, hun udstillede på Frederiksborg Slot sidste år.

'RAMT'

Simone Aaberg Kærn har tegnet 15 stats-, udenrigs- og forsvarsministre, der i nyere tid har sendt danske soldater i krig.

Serien er en del af udstillingen 'Krig, kunst og Danmark' på Holstebro Kunstmuseum.

Udstillingen er kurateret af Elisabeth Porsing, og viser også værker af Martin Nore, Henrik Saxgreen, Claus Carstensen og Niels Bonde.

Her var det sårede danske soldater, der var centrum for kunsten, og netop en tidligere dansk soldat foreslog hende, at hun stedet portrætterede de mennesker, der havde sendt ham af sted.

- Jeg tog krigens sår og satte på politikerne. Det er vel at mærke meget pæne sår i forhold til, hvordan man ellers kan se ud, når man bliver såret i krig. Men det var meget hårdt at tegne, og jeg var meget i tvivl undervejs. Helt grundlæggende, så må folkevalgte ikke såres - det er basis for vores demokrati. Vi snakker sammen, vi slår ikke, siger hun.

Fra kruspersille til krigsførende nation

Det er Simone Aaberg Kærns ambition, at serien skal få os til at reflektere over, hvordan vi som danskere gradvist er blevet en del af en krigsførende nation. Hun reciterer nogle linje fra Halfdan Rasmussens digt 'Noget om helte':

Her er fredeligt og stille, her er ingen larm og støj

Jeg har sået kruspersille, og et brev med pure løg

Lad alverden slå for panden og bekæmpe spe med spot

jeg vil enes med hinanden og mig selv og ha det godt

Digtet er ifølge Aaberg Kærn et symbol på, hvordan den danske norm så ud før i tiden, når det kom til krig.

Vi er blevet en krigsførende nation. Alle familier kender én, der kender nogen, der har været udsendt for Danmark.

Simone Aaberg Kærn

- Man var for eksempel rystet over Vietnam-krigen og mere optaget af at udligne sociale forskelle i verden på fredelig vis. Men der skete en gradvis udvikling. Vi så folk blive massakreret på Balkan i 90'erne, og tænkte, 'vi må gøre noget'. Det er blevet en måde, vi agerer på. Vi er blevet en krigsførende nation. Alle familier kender én, der kender nogen, der har været udsendt for Danmark, siger hun.

Burde have været terrorister

En af de portrætterede politikere er Per Stig Møller, der var udenrigsminister, da danske soldater gik ind i Afghanistan. I serien er hans briller knust, han har et chokeret udtryk i øjnene, mens blodet siler ned ad kinderne på ham.

Til Berlingske siger han i dag, at det står Simone Aaberg Kærn frit for at bruge hans ansigt i sin kunst, men at det måske havde været mere oplagt at skildre andre personer.

Det havde måske været smartere at tegne de terrorister, der slog 3.000 mennesker ihjel i New York og Washington den 11. september 2001.

Per Stig Møller

- Det havde måske været smartere at tegne de terrorister, der slog 3.000 mennesker ihjel i New York og Washington den 11. september 2001. Det var jo den 11. september, der udløste krigen i Afghanistan. Politisk set er det her jo nærmest et forsvar for terroristerne og et angreb på os, der forsøgte at stoppe terrorismen. Blodet burde sidde i terroristernes ansigter, siger Per Stig Møller til Berlingske.

Befolkningen står bag politikerne

Men det er Per Stig Møller, der misforstår hensigten med portrætterne, mener Simone Aaberg Kærn.

- Per Stig Møller reagerer umiddelbart på det her. Det er lidt som i skolen, når nogen prikker øjnene ud på klassebilledet, det reagerer man selvfølgelig stærkt på. Han tror, det er et angreb på ham, men hvis han kendte baggrunden, ville han ikke blive vred. Jeg ved, at han er et reflekteret menneske, siger hun til dr.dk/kultur.

Og det handler ikke om at pege skurke ud i krigssammenhænge, fremfører hun. I virkeligheden er det os alle sammen, der skal reagere på billederne og tænke over vores rolle som krigsførende nation

- Per Stig Møller er bare en repræsentant for min fortælling, og for dig og mig. Vi har valgt nogle mennesker til at træffe beslutninger for os, og dem står vi jo bag som befolkning, siger hun.

Portrætterne af de sårede politikere er en del af udstillingen 'Krig, kunst og Danmark' der vises på Holstebro Museum fra den 23. marts.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve