3 skarpe: Medieforsker gør status over ti år med Twitter

I dag kan Twitter fejre sin 10-års fødselsdag. Men hvad har Twitter at byde på, og har det sociale medie en fremtid i Danmark? Vi har spurgt en medieforsker.

Det er særligt tre ting, der interesserer brugerne på Twitter: sport, politik og kendisser. Sangerinden Katy Perry er med over 84 millioner følgere da også den, der har flest følgere på det sociale medie. Til sammenligning har Lars Løkke 65.000 følgere og Kevin Magnussen 236.000 følgere på Twitter. (© (c) Scanpix)

Twitter har eksisteret i 10 år, og selvom de fleste danskere kender mediet, så er det de færreste, der bruger det.

Faktisk var det, ifølge DR Medieforskning, kun 4% af danskerne, der dagligt tjekkede Twitter i 2015.

Men de er derude, de danske twitterbrugere, og i dag kan det sociale medie fejre sin 10-års fødselsdag.

Filip Wallberg forsker i sociale medier på Syddansk Universitet, og her svarer han på tre skarpe om Twitter, de danske brugere og fremtiden for det sociale medie i Danmark.

1. Hvem bruger Twitter i Danmark?

Med over 1 million følgere er Caroline Wozniacki den dansker, der er mest populær på Twitter. (Foto: Rich Schultz © Scanpix)

- Det er svært at tegne et entydigt billede, siger Fillip Wallberg.

Alligevel identificerer medieforskeren to grupper, som bruger Twitter mere end de fleste: personer, der er beskæftiget inden for enten journalistik, kommunikation eller politik og de sportsinteresserede.

- Det, der er med Twitter, er, at det nærmest er skabt til sport, fordi du kan følge med i realtid, uddyber Filip Wallberg.

Han henviser til den jævne strøm af tweets, der uden forsinkelse holder dig opdateret om alt fra fodboldmål til punkterede dæk på racerbanen.

Men Twitter har alligevel ”på ingen måde slået igennem i mainstream Danmark”.

- Og det til trods for, at der har været et forholdsvist massivt fokus på Twitter i journalistikken, forklarer Filip Wallberg.

2. Hvad kan Twitter, som andre sociale medier ikke kan?

Twitter kommer for alvor til sin ret, når tingene går hurtigt. Det gælder både under fodboldkampe eller som her, hvor det er det amerikanske primærvalg. (Foto: STAFF © Scanpix)

Ifølge Filip Wallberg er det særligt på tre parametre, at Twitter adskiller sig fra blandt andet konkurrenten Facebook: begrænsning, fladt hierarki og realtid.

- Lige nu er du begrænset til 140 tegn. Det gør, at Twitter er en overskuelig størrelse, og at det er noget, du lettere kan forholde dig til.

- Og så er det min oplevelse, at der er en lidt mere jordnær tilgang på Twitter. Vi er lidt mere ligemænd, alle sammen.

- Et andet aspekt er realtiden. Distributionen sker i realtid, og det er også anderledes fra Faceboook.

Filip Wallberg sammenligner strømmen af tweets på Twitter med en gåtur i regnvejr, hvor information hele tiden vælter ned over dig:

- I nogle situationer kan det blive helt og aldeles for meget, men en gang i mellem er det den måde, hvorpå distributionen af information giver mest mening, for eksempel under primærvalget i USA, når der sker noget frygteligt et sted i verden, eller når Danmark får lammetæv i fodbold.

3. Hvordan ser fremtiden ud for Twitter i Danmark?

Med over 84 millioner følgere er Katy Perry den twitterbruger, der har flest følgere. Og Twitter er da også betydeligt større i sangerindens hjemland USA, end det er i Danmark. (Foto: Mario Anzuoni © Scanpix)

- Jeg tror, løbet er kørt, svarer Filip Wallberg til spørgsmålet om, hvorvidt Twitter vil få flere danske brugere i fremtiden.

- Twitter i Danmark har nok opnået den størrelse, de vil få.

Årsagen er blandt andet, at Twitter ikke for alvor nåede at slå igennem, før Facebook dominerede danskernes brug af sociale medier. Og i en travl hverdag har vi simpelthen ikke tid til flere end nogle få sociale medier – og her bliver Twitter valgt fra.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve