Avis: Ugeblad bag ulovlig overvågning af de kongelige

I mindst fire år har ugebladet Se og Hør gennemført ulovlig overvågning af et stort antal kendte, skriver BT.

En ny bog anklager ugebladet Se & Hør for at have overvåget kendte danskere. (Foto: Marie Ravn Nielsen © DR)

En ny bog anklager ugebladet Se og Hør for i mindst fire år at have betalt en it-specialist for at overvåge kongelige og kendte danskeres kreditkortinformationer.

Overvågning foregik angiveligt fra 2008 til 2012, skriver dagbladet BT mandag.

Påstandene fremgår af en ny bog af den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, Livet, det forbandede, der udkommer tirsdag. Romanen beskriver dagligdagen på ugebladet Set og Hørt, men ifølge BT kan oplysningerne dokumenteres.

I bogen beskriver Ken B. Rasmussen, hvordan man, angiveligt med chefredaktionens accept, har betalt it-specialisten for at levere oplysninger til ugebladet om kendte og kongeliges brug af kreditkort.

Kan have sporet kongelige

I 2008 blev prins Joachim og prinsesse Marie gift den 24. maj og umiddelbart efter rejste parret på hemmelig bryllupsrejse. Ifølge BT kan parrets brug af kreditkort have været årsagen til, at Se og Hør kunne bringe billeder og reportager fra parrets bryllupsrejse til Canada.

- Vi var lige i røven på dem hele tiden. Det var sgu bizart. Ét sekund efter at Jokke havde kørt kortet igennem på eksempelvis en restaurant, tikkede transaktionen ind på min mobil.

- Så selv om vi mistede dem i Vancouvers mylder et par gange, så fandt kreditkortet dem altid igen, fremgår det af bogen.

It-specialist ansat hos Nets

Gennem sit arbejde for Pengeinstitutternes Betalingsservice, PBS, det nuværende Nets, havde it-specialisten adgang til kreditkorttransaktioner.

Hver måned afleverede han kvitteringer for 10.000 kroner og afleverede dem til Se og Hørs journalister, der angiveligt vekslede dem til kontanter i ugebladets kasse og betalte kilden sort.

Oplysningerne om betalingerne har BT dog ikke været i stand til at få bekræftet fra flere kilder. Overvågningen har angiveligt også omfattet tv-værten Line Baun Danielsen og komikeren Casper Christensen.

Se og Hørs tre chefredaktører fra 2008 og frem til i dag afviser påstanden.

Direkte adspurgt, om man på Se og Hør overholder loven, svarer nuværende chefredaktør Niels Pinborg:

- Ja.

/ritzau/

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve